שימו לב: משלוחים של שמיכות כבדות יצאו לדרך אחרי פסח, חג שמח ובשורות טובות

adhd או spd? השוואה קצרה בין שני ליקויים בעלי הופעה דומה

המאמר המקורי מאת: קרול סטוק קרנוויץ

תרגמה: עדיה ברקוביץ

מקור התרגום: http://www.out-of-sync-child.com/introduction.html

בספרי "The out-of-sync child", אני מגדירה SPD (קושי בעיבוד חושי) כ- "תהליך נוירולוגי לא יעיל של קבלת מידע דרך החושים, היוצר בעיות למידה, התפתחות והתנהגות".

דמיינו ילד המתקשה לעבד ולפרש מסרים חושיים לגבי תחושה של חפצים ואיך הוא מרגיש כשנוגעים בו.

גירוי של מגע, מציף את הילד הזה בעל רגישות היתר.

כיצד הבעיה שלו באה לידי ביטוי? הוא מוטרד מתוויות היצרן בחולצתו, התקרבות של חברו לכיתה, הגבשושיות במחית תפוחי האדמה שלו, הדביקות של בצק המשחק.

תוך התפתלות ותזוזה קצרת רוח, הוא משקיע תשומת לב רבה בהימנעות מתחושות יום יומיות אלו, בינתיים הוא אינו יכול לתת כלל תשומת לב לדברי המורה או לחוקי הגן.

נניח שילדה עם צורה אחרת של קשיי SPD מתקשה בעיבוד תחושות תנועה ושיווי משקל. נניח שילדה תת תגובתית זו צריכה להיות בתנועה, הרבה יותר מאשר בני גילה, כדי להתעורר ולהתחיל לזוז.

מהם המשקעים של הבעיה שלה? ה"מתנגשת ומתרסקת" האימפולסיבית הזו, משתוקקת לתנועה חזקה ונמרצת.

לעיתים תכופות היא מתנדנדת, מסתובבת, קופצת, מטפסת, מנתרת, מדלגת ונכנסת לתנוחות הפוכות כשראשה כלפי מטה.

היא מקדישה תשומת לב רבה לסיפוק הצורך שלה בתנועה ומעט תשומת לב להוראות של אמה, או להיכן שהניחה את נעליה.

חוסר קשב…אימפולסיביות…תנועתיות חסרת מנוחה…אלו יכולים להיות הסימפטומים של SPD.

כעת התייחסו להגדרה שלי ל ADD (קשיי קשב וריכוז): "תסמונת נוירולוגית המאופיינת ע"י חוסר קשב ואימפולסיביות חמורים ומתמשכים. כאשר תנועתיות קבועה וחסרת מנוחה (היפראקטיביות) היא מאפיין נוסף, התסמונת נקראת קשיי קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD)".

חוסר קשב…אימפולסיביות…תנועתיות חסרת מנוחה…אלו לחלוטין סימפטומים של ADD/ADHD ושל קשיים רבים אחרים גם כן.

בספרי אני דנה במצבים "דומים במראה" אשר חולקים סימפטומים עם SPD (עמ` 17-20).

SPD עשוי להראות כמו ADHD וחלק מהסימפטומים עשויים לחפוף, אולם טיפול אופטימלי לשתי הבעיות הינו שונה.

לפני שיסיקו מסקנות בחפזון ויפנו לטיפול תרופתי, הורים ואנשי מקצוע צריכים להסתכל על כל המכלול של הילד. אז, הם יכולים להחליט מתוך מחשבה, מה יעזור ביותר.

אם הילד, לעיתים קרובות – אך לא תמיד, אינו קשוב, יהיה זה מועיל לשאול כמה שאלות: היכן, מתי וכמה חוסר קשב זה מופיע? מה התמריץ לכך? מה עושה הילד להרגעה עצמית? מה קורה או לא קורה כאשר הילד מתרכז היטב? מה הילד צריך ומה עוזר?

ילד עם עומס יתר צריך פחות גירויים. לכן, עמעמו את האורות או הנמיכו מאוד את הרדיו, חבקו אותו חיבוקי דוב בעלי "מגע עמוק", עזרו לו לארגן מקום מפלט בעזרת כריות ושמיכות, מתחת לשולחן פינת האוכל.

ילדה בעלת תת תגובתיות צריכה יותר גירויים. לכן, קחו אותה לגן המשחקים כל יום, רוצו איתה סביב השכונה, העסיקו אותה במשחק התגוששות עדין וספקו לה עמוד "מתח", שק אגרוף וקפצית (טרמפולינה).

SPD היא בעיה נוירולוגית אשר משפיעה על התנהגות ולמידה. תרופות אינן מתקנות זאת אבל לעיתים ריפוי בעיסוק עוזר. טיפול זה פונה לקשיים הבסיסים בעיבוד תחושות של הילד ולא רק לסימפטומים של חוסר הקשב.

לא תמריצים נפשיים, אלא דיאטה סנסורית טובה עשויה להיות מרכיב עיקרי בטיפול בילד עם בעיית הקשב (דיאטה סנסורית נקבעת ע"י מרפאה בעיסוק והיא עשירה בחוויות מתאימות, בטוחות ומהנות של לחץ, מגע ותנועה). נקיטת גישה שמרנית אינה מזיקה ולעיתים עוזרת לילד חסר הקשב, שבעייתו אינה ADD, אלא עיבוד חושי מעוכב מבחינת התפתחותית.

מדוע דיאטה סנסורית הכרוכה בהשתתפות פעילה?

ציפורים צריכות לשיר, דגים צריכים לשחות וילדים צריכים לנוע ולגעת. תנועה ומגע הם הדרכים בהן ילדים לומדים לראשונה את הסביבה שלהם. תחושת השמיכה על עורם, נגיעה בעלה כותרת של פרח, מתיחת זרועותיהם למעלה אל התקרה, טיפוס על מתקן משחקים, ריצה במעגלים גדולים, אלו הן הדרכים בהם ילדים רוכשים את המידע החשוב לו הם נדרשים כדי לתפקד היטב.

ילדים בגיל הגן צריכים מגוון של חוויות אקטיביות, הכרוכות בהשתתפות פעילה, כיוון שילדים לומדים דרך מוטוריקה – חושית. הכוונה במוטוריקה חושית היא שמידע חושי נכנס ותגובה מוטורית יוצאת. לדוגמא: התחושה של פרוות הארנב הרכה היא תחושה נעימה, וליטוף הארנב היא התגובה המוטורית המתאימה.

ילדים צריכים דוגמאות מוחשיות רבות כמו ליטוף הארנב, בטרם הם מוכנים מבחינה התפתחותית להבין מידע מופשט כמו אותיות הא`-ב` ועובדות מתמטיות.

שימוש בחושים רבים מוביל לאינטגרציה חושית בריאה. אינטגרציה חושית היא התהליך הנוירולוגי של קליטת מידע חושי, ארגון מידע זה במערכת העצבים המרכזית ושימוש במידע לתפקוד ללא תקלות בחיי היום יום. אינטגרציה חושית הינה תהליך בנייה אין סופי, כאשר ילדים רוכשים יכולות, האינטגרציה החושית שלהם משתפרת.

"תוכנית החינוך של הטבע" לילדים צעירים, היא "לעשות" ע"י נגיעה ושייגעו בהם וע"י תנועה ושיניעו אותם.

תחושות של מגע ותנועה מגיעות דרך 7 מערכות חושיות, אבל אנו חושבים על 3 מערכות בסיסיות כאשר אנו מדברים על קשיי ויסות חושי:

המערכת הטקטילית: מספקת שני סוגים של מידע.

1. חוש הגנתי, המיידע אותנו מראש להגן על עצמינו מפני תחושות מגע מסוכנות פוטנציאליות.

2. חוש הבחנתי האומר לנו היכן נוגעים בנו ומהם הצורה, הגודל והטקסטורה של החפצים בהם אנו נוגעים או שנוגעים בנו.

אנו מקבלים תחושות טקטיליות דרך קולטנים בעורינו.

המערכת הוסטיבולרית: נותנת לנו מידע היכן נמצא ראשינו ביחס לקרקע מוצקה. מדווחת לנו לגבי תנועה, שיווי משקל ויכולתינו להתנגד לכוח הכבידה ומארגנת את גופינו ומוחינו לתפקוד יומיומי אפקטיבי.

אנו מקבלים תחושות וסטיבולריות מהאוזן הפנימית.

המערכת הפרופריוצפטיבית: מיידעת אותנו, ללא שימוש בראיה, לגבי מנח אברי הגוף שלנו וכיצד גופינו נע בחלל. מערכת זו חשובה מאוד לתכנון תנועה – היכולת להבין ולבצע רצף תנועות מורכבות.

אנו מקבלים תחושות פרופריוצפטיביות דרך השרירים, המפרקים והגידים.

בבית ובגן, ילדים צריכים להיות שותפים פעילים בהתנסויות סנסומוטוריות במהלך כל היום.

השתתפות פסיבית, כגון צפייה באחרים משחקים או ישיבה מול מסך אלקטרוני, אינה מעודדת את ילדינו להיות מתלמדים מתאימים ובטוחים בעצמם.

כמה מרכיבים לדיאטה סנסורית הכרוכה בהשתתפות פעילה:

לפניכם כמה התנסויות סנסומוטוריות טיפוסיות היכולות להיבחר ל"דיאטה סנסורית" כדי לעזור לילד צעיר להישאר מאורגן ועירני ללמידה ואינטראקציה.

מרפאים בעיסוק ימליצו על דיאטה סנסורית לאחר תצפית זהירה על ילדיכם, כדי לראות איזה שילוב של התנסויות מרגיעות וממריצות כל ילד צריך כדי להישאר קשוב וממוקד במהלך היום.

התנסויות טקטיליות:

· הכנת עוגיות בוץ וחול

· ציור עם גיר יבש ורטוב

· ציור על מדרכות וגדרות עם מים

· שימוש ודיווש בתלת אופן

· הליכה יחפה

· משחק באמבטיה או בכיור

· בנייה בקוביות

· משחק בחלקים קטנים כגון: לגו, דומינו ופאזלים

· שימוש בכלי יצירה כגון: צבעים, מספריים, מברשות

· בדיקת חפצים מהטבע כגון: אצטרובלים, נוצות, מקלות ואבנים

· שכיבה על כריות וכורסאות פוף

· פיתול במקומות מחבוא

· ליטוף והאכלה של חיות מחמד

· צביעה עם צבעי אצבעות, קצף גילוח או פודינג

· הדבקת יצירות אומנות

· משחק בבצק

· שטיפת ידיים בסבון וייבוש ידיים במגבת

· ערבוב בצק עוגיות

· אכילת ארוחת קטנות בעלות טקסטורות שונות כגון: גבינה, כעכים ופירות

· שימוש בכלי נגינה

· לבישת בגדים

· חיבוק והתגוששות עם חברים

התנסויות וסטיבולריות:

· התנדנדות בסיבובים על נדנדת צמיג

· רכיבה על סחרחרת בגן המשחקים

· התנדנדות קדימה ואחורה

· התנדנדות למעלה ולמטה, הליכה ושיווי משקל על נדנדת קרש.

· קפיצה על טרמפולינה או מזרן

· קפיצה ממדרגה או ממתקן משחקים

· טיפוס על מתקן משחקים

· גלישה במגלשה

· עליה וירידה במדרגות

· גלגול וגלישה במורד גבעה

· ביצוע גלגולים באוויר

· ריצה

· הליכה על משטח לא מישורי כגון דשא או חול

· הליכה על קורה יציבה, מסילת רכבת או חומה נמוכה

· זחילה דרך מנהרות או קרטונים גדולים

· שחייה

התנסויות פרופריוצפטיביות:

· דחיפה ומשיכת עגלות

· מעבר דרך מסלול מכשולים

· משחק התנגשות על נדנדת צמיג

· תליה מ"סולמות קופים" (מתקן משחקים עם סולמות מאוזנים למעבר יד אחרי יד)

· מתיחת ידיים לשמיים, כמו צמיחה של עץ

· לדהור כמו סוס

· הליכת מריצה

· מזיגת חול, אפונים, מים או מיץ ממיכל אחד לשני

· לקרוע נייר

· להלום במסמר עם פטיש לתוך גזע עץ או גפרורים לתוך קלקר

· נעיצת פינים לתוך לוח בעל חורים

· להכנס ולהשתחרר מתוך חגורת בטיחות, מקטורנים, מגפיים, נעליים וגרביים

· פתיחת דלתות ללא עזרה

· נפילה על הקרקע

· שטיפת הרכב בצינור

· הליכה עם קופסאות נעליים על הרגליים

· הליכה עם שקית קטניות או אורז מיוצבת על הראש

· דחיפת קירות

· לישת בצק

· דחיפת כפות ידיים

התנסויות ויזואליות:
· משחק הבזקי אור עם פנס

· משחק כדורעף עם בלון

· ריקוד עם צעיפים

· זריקת שקית קטניות למשחק

· לצייר באצבע אותיות ומספרים על גב של אדם אחר

· לצלם תמונות במצלמה

· להפריח בועות סבון

· לשרוק במשרוקיות

· מציצה דרך קשיות

· לצייר עיגולים על לוח כתיבה בשתי הידיים

· לשחק במשחקי לוח

התנסויות אודיטוריות:

· ריקוד ותנועה לצלילי מוסיקה

· ציור לצלילי מוסיקה

· להקיש בכלי הקשה

· להזיז ידיים, רגליים או את כל הגוף למטה ולמעלה לצלילים עולים ויורדים של משרוקית

· להמציא חרוזים

· לשיר שירי "השלמת מילים" (לדוגמא: לדוד משה היתה…)

· לזמזם

· לנגן על כלי נגינה

· לקפוץ על חבל ולשיר

· לשיר תנועות תוך תזוזה (לדוגמא: אאאאאאאאא, איאיאיאיאיאיא, אואואואואוא)

· לשחק משחק לא תחרותי של "כסאות מוסיקליים"

אצלנו בadhdshop תוכלו למצוא:

מוצרים מתחום התנועה, ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה

שחרור אנרגיה בתנועה

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך