על הקושי החברתי של ילד עם קושי בעיבוד חושי

קושי בעיבוד חושי הוא קושי להסתגל בכל פעם למצב חדש.

ילדים המתמודדים עם רגישות יתר (כל דבר מפריע), או חוסר רגישות (ילד אשר איני מרגיש את המגע, הקול או הטעם…..) או שמחפשים אחרי התחושה (הילד הנוגע, המריח, העושה קולות….), כל אלה יכולים להשפיע לרעה על המיומנויות החברתיות של ילדים, על יכולות הקשב והריכוז, על היכולות המוטריות, על המצב הרגשי והתנהגותי.

 

מגוון סיבות לחריגות חברתית

בזמן שהילדים האחרים נהנים ומשחקים בכדור במגרש המשחקים או יושבים ומשוחחים, הילד בעל קשיים בעיבוד החושי עשוי לחוש שעליו לסתום את אוזניו כדי להיות מסוגל להתמודד עם הרעשים הסביבתיים (רעשי מזגן, צעקות של ילדים אחרים בחוץ ואולי מטוס שעובר בשמיים או הגנן שעובד בחוץ).

הוא יתרחק משאר הילדים ויעדיף לשבת בצד מכיוון שהוא מפחד שיתנגשו בו.

יכול להיות גם ההיפך: שהילד יחפש להתחבק עם כולם כי הוא זקוק למגע ולתחושות גוף, התנהגות שלא תראה כמקובלת בעיני הילדים האחרים.פעילויות חברתיות שלילדים הן לרוב מהנות, עשויות להיות לא נוחות בצורה קיצונית לילד עם קשיי עיבוד חושי. מקומות צפופים ועמוסים ילחיצו אותו, לעמוד בטור בכניסה או ביציאה מהכיתה, הרעש במסיבות או בארועים חברתיים.

 

ילד עם קשיי עיבוד חושי עשוי להתקשות ללבוש את הבגדים שכל הילדים האחרים לובשים כי הם מציקים לו תחושתית במגע שלהם.

הוא עלול לחוש חריג ומנודה מכיוון שהוא עם סנדלים בחורף או עם גרביים בקיץ או לובש מכנסי טרנינג ישנים ומרופטים בזמן שכולם לובשים מכנסי ג'ינס כי עם בגדים אחרים הוא מרגיש גרד או עיקצוץ בכל הגוף וזה גורם לו לאי נוחות גדולה אפילו מבלי להבין מדוע לא נוח לו.

הוא יתקשה להחליף בגדים, יתרגז אם הבד צמוד או אם המרקם אינו נעים לו.

גם נושא אכילה משותפת עם שאר הילדים עשוי לגרום לחרדה חברתית לילד עם בעיות של עיבוד חושי.

 

הילד עלול לחשוש שיצחקו עליו ושיחוש מבוכה בגלל מגוון סיבות:

  • חוסר היכולת של הילד לסבול צורות שונות של מזון בפיו.
  • חוסר היגיינה אישית (לכלוך או קטשופ על הפנים בגלל רגישות מופחתת בפניו) שיגרום לילדים האחרים לחשוב שהוא אינו נקי ולהתרחק.
  • יתכן מצב הפוך של רגישות יתר כך שכל לכלוך קטן יגרום לו לנקות את פניו כל הזמן גם כאשר הוא נקי.
  • ריחות מסויימים של אוכל עלולים לגרום לו לגועל. חבר שסיים לאכול נקניק או הבושם של המורה או ריח של זיעה.
  • ילד בעל צורך חזק בחיפוש סנסורי עשוי לסבול מבעיות חברתיות מכיוון שהוא אינו יכול להפסיק לגעת או להתנגש בילדים אחרים כאשר הוא משחק, או מכיוון שהוא מתקשה לשים לב לחוקים של מרחב חברתי ואישי ומתקרב מהר מדי וצמוד מדי לחבר רק כדי לשאול אותו שאלה.
  • גם הצורך האימפולסיבי של לרצות עכשיו, קושי בדחיית סיפוקים ייחשב להתנהגות מרגיזה אצל ילדים ועלולה להרחיקם.

 

תארו לעצמכם שכל נקישה קלה, קולות עם טונים מסויימים או רשרוש אתם שומעים בעוצמה גבוהה, תארו לעצמכם שאין על גופכם עור וכל משוב רוח נוגע בבשר החשוף, או שמבקשים מכם לתפוס כדורים כשהבזק אור על פניכם.

נסו לתאר לעצמכם שכל נגיעה בכם היא כמו שיוף עם נייר זכוכית, או שכל ישיבה היא על משטח עם מסמרים.

מה הייתם עושים אם כל היום הייתם מרגישים על הגוף את הסוודר?

אם הצלחתם לתאר לעצמכם אתם מתחילים להבין מהי רגישות יתר ומה חווים אותם ילדים.

 

מאת: הבית של מרסלו – מרכז תנועה חווייתי וטיפולי לכל גיל בקריית אונו.

http://www.marcelo.co.il

052-4706270

 

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך