אני שונא אותיות! איך מתמודדים עם שגיאות כתיב מתסכלות?

מאת :אתי כץ – מרכז עננים

א' בן ה-6 נכנס לקליניקה שלי בחשש.
הוא כבר הספיק להיות בהרבה חדרים של מורות פרטיות ומטפלות שניסו "לתקן"
אותו. החשש היה מוצדק. המשימה הראשונה שלי היתה להוכיח לו במהירות שאצלי לא באים
ללמוד, באים לשחק. המגלשה, מערת המכשפה והמגדלור הגדול שבחדר עזרו לי בכך.
כשהצעתי לו לשחק בספר האותיות, הוא
התכנס בתוך עצמו – "אני שונא אותיות!", רטן. מייד הודיתי שגם אני שנאתי
אותיות כשהייתי קטנה, וסיפרתי לו שזו הסיבה שבגללה המצאתי ספר משחק שילדים נהנים
ממנו וגם מאוד עוזר לזכור את האותיות
.
אחרי התנגדות קלה הוא הרשה לעצמו
להיות מרותק לספר, שבו האותיות מופיעות עם דימוי ובלעדיו כשהדימויים שלובים ממש
בתוך האות ולא מעליה / מתחתיה / מצדדיה. הוא היה כל כך מרוכז בציורים וכשהבין שהוא
זוכר אותם – תפס פתאום שכמו בקסם הוא זוכר גם את שם האות
.
"אתה רואה!", התלהבתי, "אמרתי
לו יש לך זיכרון מצוין!"! ההבנה של הילד שהזיכרון שלו מעולה – משמעותית מאוד.
כשיצא מהחדר אפילו ההליכה שלו השתנתה. הוא ידע שהוא יכול
.
יש המון ספרי אותיות בשוק, אבל
רובם המוחלט מבלבלים, משום שהצליל הפותח של האות אינו מותאם לציור המייצג אותה.
הדבר גורם לחלק מהילדים לבלבול, ניתוק ועצבות – הם לא מבינים למה כל החברים שלהם
קלטו את האותיות והם לא – אבל זו לא אשמתם! זה תפקידו
של המורה להציג את הןויזואליה כך שתסייע ללמידה ולא תבלבל. לכן,
א’ היא לא אוהל! אלא אלוף, או אביר. וב’ אינה ברבור אלא ביצה! עם הייצוג הנכון של הצליל
כל ילד יכול ללמוד לקרוא בקלי קלות
!
לקח לי שנים לפתח את הספר מתחבאות” ולגרום לו להיות סוג של משחק שמכניס את האותיות לראש ללא
צורך בשינון או אפילו בריכוז. צריך רק לשחק – והאות תיכנס לראש מעצמה. הדימויים
המתחבאים בתוך האותיות גורמים לזיכרון החזותי להתעצם, והציורים הצבעוניים המתגלים
בהפתעה ממקדים את הקשב
.
אחרי א'
הגיע תורו של י' להיכנס. הוא כבר בכיתה ד' אבל מתמודד עם שגיאות כתיב מתסכלות
ומרגיש נבוך לכתוב הודעות בטלפון לחבריו. הוא ספג כמובן הערות כמו – אלף פעם אמרתי
לך ש"אני" כותבים בא' ולא בע'! תכניס לך את זה לראש! אבל כמובן שאלו
הערות שלא תורמות מאום. אפשר לדמות את מוחו של י' למצלמה שנגמרה לה
הסוללה – והמבוגרים צועקים עליו ללחוץ שוב, כי אולי היא תצלם בכל
זאת. היא לא. אין טעם לבקש ממנו לשנן. חייבים למצוא דרכים אחרות שיעזרו למילה
להיכנס לראשו – ולהישאר שם.
אבל איך זוכרים איך לכתוב מאות
ואלפי מילים בלי להתבלבל? גייסתי את העובדה שבעברית יש קבוצות מילים בעלות מכנה
משותף כדי לעזור לילדים שמתקשים לאיית. במילון החזותי יש קבוצות מילים שלהן תומך
חזותי משותף – מה שמאפשר לילד לזכור לא מילים בודדות אלא משפחות מילים ולהגדיל
משמעותית את מספר המילים שהוא ידע לכתוב נכון
.
המילון החזותי מקבץ את המילים לקטגוריות חזותיות בהתאם לצורה הגרפית של האות. למשל:
קטגוריית כלי תחבורה כוללת מילים כמו אווירון, אוטו, אופנוע ואוניה שכולן נכתבות
בא’ והאות א’ מוצגת במילון עם תומך חזותי (ציור) שמסייע לזכור. מה שקורה פה בעצם
זה שנוצרת הטבעה ויזואלית שמשתמרת בראשם של הילדים
ומסייעת להם בבואם לכתוב את המילה שבה הם מתקשים.
אבל מה עם מילים שנשמעות זהות ונכתבות באופן שונה. איך זוכרים
מי זה אני שהוא עצמי ומי עני שאין כסף בכיסו? בשביל זה הוצאתי את החוברת המשלימה –
מתבלבלאות, בה מוצגות מילים מבלבלות כמו עט ועת או אור ועור ובכל אחת מהן מוטבע
דימוי (ציור) שמזכיר את המשמעות!
מתבלבלאות הוא לא רק לילדים, יש גם מבוגרים שמתבלבלים! כמו
הבחור בן ה-24 שהגיע אלי לקליניקה כי לא היה מסוגל לכתוב משפט כמו "אני אוהב
אותך" בלי שגיאות.
בקשתי שיחשוב על סימן שיכניס לאות
א' ב"אני" כדי לא לשכוח שכך נכתבת המילה. הוא הכניס לחצי העיגול של האות
א’ עיניים בצבע כחול – כמו שלו ואמר, עכשיו הפנים שלי כאן ולא אשכח שאני זה אני.


אתי כץ
מפתחת תוכניות לימודים חזותיות

 

הספרים הנפלאים של אתי כץ נמכרים אצלנו ב AdhdShop:
ספר מאויר ומהנה המסייע במניעת שגיאות כתיב. הספר מציג זוגות מילים הנהגות באופן זהה, אך נכתבות באופן שונה, ומעניק לכל אחת מהן תומך חזותי הקשור למשמעות, העוזר "לשתול" אותה בזכרונו של הילד.
מילון חזותי ייחודי לילדים המתמודדים עם דיסלקציה. מילון מאוייר המקבץ מאות מילים בעלות מכנה ויזואלי משותף, ומסייע במניעת שגיאות כתיב. קבוצות מילים המשתייכות לקטגוריות חזותיות בהתאם לצורה הגרפית של כל אות.
ספר ייחודי המצליח ללמד אותיות בדרך הכי מדוייקת ונכונה לכל הילדים.
לא צריך לשנן ולזכור, צריך רק לדמיין ולהמציא.

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך