מהי הוראה מתקנת?
הספרות המקצועית מגדירה את ההוראה המתקנת ככלי המאפשר טיפול בבעיות למידה באמצעות שיטות לימוד מותאמות על פי צרכי הלומד. הוראה מתקנת נכונה היא כוללנית ומתייחסת למספר קשיי למידה בתחומים שונים ולוקחת בחשבון חיזוק תהליכי משנה המלווים את קושי הלמידה כמו דימוי עצמי , דימוי לימודים, שיפור מוטיבציה ללמידה ועוד.
הוראה מתקנת נכונה מדגישה את הצורך בהתאמה בין תוכנית ההוראה המתקנת לזו הבית ספרית על מנת שתוצאות ההוראה המתקנת יבואו לידי ביטוי בהישגיו של התלמיד (הבר.ד,1990).
איך מובילים את התלמיד להצלחה מיטבית בלימודים?
כדי לעמוד ביעדי ההוראה המתקנת בהתאם להגדרות, על איש המקצוע להשתמש בשיטות וטכניקות המאפשרים שיפור תהליכי למידה ומציאת האמצעים היעילים ביותר שיביאו למיצוי יכולותיו והישגיו של התלמיד. שיטות אלו כוללות, שימוש בכל הגירויים האפשריים, תוך ניצול מירב ערוצי הלמידה האפשריים: ערוצי הלמידה החזותיים, שמיעתיים כמו גם מוטורי- קינסתטי, לכן חייב המורה להשתמש בשיטות שונות מאלו הנהוגות בשיטות ההוראה הרגילות. שיטות אלו צריכות לכלול התאמה אישית לתלמיד, שימוש במשחק, ותיווך הדרגתי עד להבאה ללמידה עצמאית של התלמיד.
על מנת להביא להצלחה מלאה של התלמיד, כדאי להתבסס על שילוב תחומי טיפול נוספים הכוללים לעיתים קרובות הדרכת הורים, וטיפול רגשי יחד עם טיפול תרופתי על פי הצורך במידה והקושי כולל בתוכו גם הפרעות קשב וריכוז, או הפרעות אחרות בהן טיפול תרופתי יכול לסייע.
האם הוראה מתקנת מיועדת לילדים צעירים בלבד?
הוראה מתקנת משמעותה עבודה על תהליכים קוגניטיביים. שיפור תהליכים אלה יעיל בעיקר בגילאים הצעירים. בגיל הצעיר ניתן עדיין, לשפר תהליכים קוגניטיביים ולכן ההוראה המתקנת יעילה בעיקר בגילאים בית הספר היסודי (כיתות א – ה). תוכנית העבודה צריכה להיות מבוססת על ניתוח ממצאי האבחון והיכרות עם התלמיד.
מה לגבי התלמידים הבוגרים?
תלמידים בוגרים יותר יפיקו תועלת בעיקר מהוראת אסטרטגיות הלמידה ופחות מהוראה מתקנת.
מהן אסטרטגיות הלמידה?
אסטרטגיות הלמידה מאפשרות לתלמיד לקוי הלמידה לאמץ שיטות ודרכי למידה שיאפשרו למידה תקינה למרות קשיי הלמידה. אסטרטגיות למידה מותאמות מתייחסות לנקודת החזקה של התלמיד ומאפשרות לימוד שיטות הוראה המתחשבות בנקודות אלה, באמצעותן יכול גם תלמיד לקוי למידה להתמודד עם הלמידה ולהגיע להישגים לימודיים טובים.
ההוראה המתקנת בגיל צעיר ואסטרטגיות למידה לכלל הגילאים יעילות כמעט לכל. כמובן שיש לקחת בחשבון את מידת ההשקעה והמוטיבציה של התלמיד. ככל שהמוטיבציה גבוהה יותר כך רמת ההצלחה תהיה גדולה יותר. חשוב לזכור שההוראה המתקנת ואסטרטגיות הלמידה הינן כלים בלבד. למידה רציפה והתמדה של התלמיד תהפוך כלים אלה ליעילים הרבה יותר.
ביבליוגרפיה
הבר.ד (1990) לא הואב לקרוא: טיפול רב-רב ממדי בליקויי למידה, תל אביב: רמות ,אוניברסיטת תל אביב.
כותבת המאמר:
ליאת פורז – מנהלת בית עמיטל
מורה להוראה מתקנת
אחראית מרכז טכנולוגי לימודי לסטודנטים לקויי למידה ובעלי צרכים מיוחדים מכללת אחוה
בית עמי טל
מרכז לשיפור תפקודי למידה
רוטשילד 53 ראשון לציון
טלפון: 039564522
נייד:0502355226
פקס: 039564522 www.beit-amital.com