מהו אבחון דידקטי , מה מטרתו ומתי מבצעים אותו?

מתי נבצע אבחון דידקטי?
בתקופת הלימודים בגן – כאשר עולה שאלת המוכנות לכתה א' על רקע עיכוב התפתחותי (שפתי/ מוטורי/אחר).
בתקופת בית הספר – במידה ונצפים פערים אקדמים כבר בראשית כתה א', אני ממליצה להמתין עם תהליך האבחון הדידקטי ולבצע הערכה מקוצרת להתאמת תכנית התקדמות באמצעות הוראה מתקנת. במידה והילד אינו מצליח למצמם פערים בעקבות הוראה מותאמת ומראה קושי ברכישת עובדות היסוד בקריאה, חשבון או כתיבה והישגיו נמוכים משמעותית מבני גילו מומלץ לבצע אבחון דידקטי.
לעיתים מופנים תלמידים לאבחון דידקטי לקראת וועדת השמה, חלקם מופנים לאבחון דידקטי ביוזמת הצוות המקצועי בבית הספר בעקבות קושי אקדמי/ רגשי ויש תלמידים אשר מופנים לאבחון דידקטי ביוזמת הוריהם.
עמלה בספרה "מפתח לדלת נעולה", הגדירה את תהליך האבחון כ"קו פרשת מים" בין התחושה שלתלמיד יש קושי לא ברור להשתלב במערכת הנורמטיבית על דרישותיה השונות ובין, ההגדרה ותיחום של הליקוי הספציפי.
מהות האבחון הדידקטי ומטרתו
האבחון הדידקטי מתבצע על ידי מאבחן/ת דידקטית מוסמכת אשר מומחית בתחום לקויות למידה ומטרתו מתן הסבר לקשייו של התלמיד. באבחון הדידקטי בודקים תפקודים אקדמים מול תפקודים קוגניטיבים (שפה, זכרון ועוד). בעקבות ממצאי האבחון נקבעות בהתאם לצורך התאמות לדרכי הבחנות, ניתנות המלצות כלליות להורים ולבית הספר ונבנת תכנית למידה אישית. ביישום ההמלצות חשיבות עצומה להתקדמות התלמיד מהיבט אקדמי ורגשי ויש לזכור כי זהו מהות האבחון.  ללא יישום ההמלצות, ישאר הילד באותה הנקודה בה הגיע לאבחון הדידקטי.
פעמים רבות, התלמיד המגיע לאבחון דידקטי לומד להכיר את קשייו ואת חוזקותיו ובעקבות זאת מדווח על הקלה רגשית, הוא משתחרר מהתחושה ש"אני לא בסדר".
ד"ר מל לוין תיאר במאמרו מחקר שערכו הורנסבי ומפארר, הם בחנו את המשמעות אשר מייחסים לאבחון הדידקטי. בהתאם למחקרם עולה כי הנבדקים אשר עברו אבחון, בהסתכלותם לאחור, מביעים הערכה לאבחון. לדבריהם, האבחון חשוב ומועיל והם נתרמו ממנו לא רק מבחינה מעשית אלא גם מבחינה רגשית. בצד המעשי, האבחון הוביל אותם להוראה מסייעת וזיכה אתם בהקלות טכניות במבחנים במהלך שנות לימודיהם. בהיבט הרגשי, האבחון תרם לשיקום ביטחונם העצמי אשר התערער בעקבות הכישלון הלימודי. האבחון מחק את הסטיגמות של עצלות, זלזול ועוד.
יש לקחת בחשבון, כי לעיתים ממצאי האבחון אינם מכוונים ללקות או לפערי למידה וסיבות אחרות נעוצות לקושי הלימודי. במקרים כנ"ל, תפקיד המאבחנת להמליץ על בדיקות נוספות להשלמת התמונה האבחונית או על טיפול מותאם.
 
 
בהצלחה,
טל נגדאי
מאבחנת דידקטית,
הוראה והנחיית ליקויי למידה, אימון אישי.

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך