• זיהוי צליל פותח מילה– לומר מילה ולבקש מהילד לומר מהו הצליל הראשון במילה, לדוגמא: המילה "חתול" מתחילה בצליל…? או להיפך: מה מתחיל בצליל "חַ"? אפשרות נוספת היא משחק חידות: אני רואה משהו שמתחיל בצליל "שַ" (שמיים) וכד'.
• זיהוי צליל סוגר מילה – אלה הם בעיקר משחקי חריזה, לדוגמא: מה מתחרז עם המילה "פיל"? חליל, גיל, צליל, שביל, דחליל…
*דוגמא אישית אנחנו ההורים משמשים מודל חיקוי לילדינו. הם בעצם לומדים בצורה הטובה ביותר מהדוגמא אישית שאנו נותנים להם. ילד שרואה את הוריו קוראים, מתעניינים, מעודדים אותו לקרוא ואף מקריאים לו סיפורים, יפתח גישה חיובית יותר כלפי קריאה. פעילויות משותפות שמצריכות קריאה ומעשירות את השפה כמו פתירת תשבצים, תפזורות, משחקי לשון ומשחקי קופסה, מהווים גם זמן איכות הורה-ילד וגם הזדמנויות מצוינות לילדים לשמוע אותנו קוראים וכך להוות מודל חיקוי עבורם.
*הקריאה כחוויית הצלחה חשוב שקריאה תיתפס בעיני הילד כחוויה טובה, נעימה וחיובית. אפשר לעשות זאת על ידי בחירה וקריאה של סיפורים בנושאים שהילד אוהב: טבע, חיות, אגדות וכד'. כדאי לבחור סיפור מעולמו של הילד, סיפור "שמדבר" אליו כך שהוא יסתקרן , יתעניין והמוטיבציה שלו תגדל והוא ירצה לקרוא עוד. אפשרויות נוספות הן: הליכה משותפת לספרייה, קריאה משותפת לסירוגין של הורה וילד ואפשר גם לשחק במשחק קופסה משותף שבו נדרש הילד לקרוא (אפילו את הוראות המשחק).
*מהקל לכבד חשוב לתת לילד לבחור את הספר או הסיפור שהוא רוצה לקרוא. ילד יכול לקרוא ספר "קליל", עם כתב גדול ובשפה פשוטה וברורה כך שיחווה חווית הצלחה והנאה בקריאה והמוטיבציה שלו לקריאה תגדל.
*הקריאה כהרגל קל ופשוט יותר לעשות כל פעולה אם הופכים אותה להרגל. כדאי לשלב בסדר היום של הילד וההורים זמן קבוע מראש לקריאה, זמן נוח שבו מתפנים מכל העיסוקים האחרים ויושבים במקום שקט לקרוא.
בנוסף, אפשר לשחק עם הילד במשחקים הדורשים קריאה של מילים בודדות או משפטים קצרים, המכילים מילים שימושיות מחיי היומיום. כך הקריאה תיעשה בשמחה, בהנאה ובתחושה של חווית הצלחה ובמקביל הילד ישתדל ויתאמץ לקרוא וגם יעשיר את השפה שלו.
המשחק של אסנת : "חיות חורזות" לחיזוק הקריאה |