איך לעזור לילד בקריאה?

מאת : אסנת פליישר
 
קריאה היא מיומנות בסיסית וחשובה המשמשת אותנו בכל תחום בחיינו.
הילדים מתחילים ללמוד קריאה באופן פורמלי בכיתה א' אך את הבסיס לקריאה הם לומדים ורוכשים שנים קודם לכן. אנו ההורים יכולים לעזור להם בכל שלב ושלב וזאת בדרכים פשוטות ויעילות.

מהי קריאה?
קריאה היא בעצם תהליך הפענוח המדויק והמהיר של סימנים גרפיים (אותיות ותנועות)לצורך הבנה של מסר כלשהוא (הבנת הנקרא).  מיומנות חשובה שמעורבת בכל שלבי רכישת הקריאה והיא הבסיס לרכישת הקריאה היא מודעות פונולוגית. זוהי המודעות והיכולת של הילד לחלק את המילים לצלילים הקטנים ביותר המרכיבים אותה. לדוגמא: המילה "חיות" מורכבת מצלילי ח- יו –ת כשכל צליל מורכב מעיצור ותנועה. מיומנות זו מנבאת במידה רבה את הסיכוי של הילד לרכוש קריאה תקינה ולכן חשוב לפתח ולבסס אותה. ניתן לעשות זאת בהנאה ע"י משחקי מילים, לדוגמא:

זיהוי צליל פותח מילה–  לומר מילה ולבקש מהילד לומר מהו הצליל הראשון במילה, לדוגמא: המילה "חתול" מתחילה בצליל…? או להיפך: מה מתחיל בצליל  "חַ"?  אפשרות נוספת היא משחק חידות: אני רואה משהו שמתחיל בצליל "שַ" (שמיים) וכד'.
זיהוי צליל סוגר מילה – אלה הם בעיקר משחקי חריזה, לדוגמא: מה מתחרז עם המילה "פיל"? חליל, גיל, צליל, שביל, דחליל…

איך לעזור לילד בקריאה?
קודם כל חשוב להבין שרכישת הקריאה אצל ילדים היא תהליך מורכב וכל ילד מתקדם בקצב שלו. יש ילדים שמתקדמים מהר ורוכשים את ראשית הקריאה כבר לפני כיתה א' ויש ילדים שרוכשים קריאה במהלך כיתה א' או בסופה. יכולת רכישת הקריאה קשורה לשלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד ולרמת הבשלות שלו והאם רכש מיומנויות בסיסיות שדרושות לכך. אני אישית מאמינה שכל ילד וילדה מסוגלים ויכולים ללמוד לקרוא. אם לא נוותר, ננסה שוב, נשתמש באמצעים שונים ונתאים אותם ליכולת הילד ולקצב ההתפתחות האישית שלו, הוא ילמד, יקרא ויתקדם .

 *דוגמא אישית אנחנו ההורים משמשים מודל חיקוי לילדינו. הם בעצם  לומדים בצורה הטובה ביותר מהדוגמא אישית שאנו נותנים להם. ילד שרואה את הוריו קוראים, מתעניינים, מעודדים אותו לקרוא ואף מקריאים לו סיפורים, יפתח גישה חיובית יותר כלפי קריאה. פעילויות משותפות שמצריכות קריאה ומעשירות את השפה  כמו פתירת תשבצים, תפזורות, משחקי לשון ומשחקי קופסה,  מהווים גם זמן איכות הורה-ילד וגם הזדמנויות מצוינות לילדים לשמוע אותנו קוראים וכך להוות מודל חיקוי  עבורם.

*הקריאה כחוויית הצלחה  חשוב שקריאה תיתפס בעיני הילד כחוויה טובה, נעימה וחיובית. אפשר לעשות זאת על ידי בחירה וקריאה של סיפורים בנושאים שהילד אוהב: טבע, חיות, אגדות וכד'.  כדאי לבחור סיפור מעולמו של הילד, סיפור "שמדבר" אליו כך שהוא יסתקרן , יתעניין והמוטיבציה שלו תגדל והוא ירצה לקרוא עוד. אפשרויות נוספות הן: הליכה משותפת לספרייה, קריאה משותפת לסירוגין של הורה וילד ואפשר גם לשחק במשחק קופסה משותף שבו נדרש הילד לקרוא (אפילו את הוראות המשחק).


*מהקל לכבד חשוב לתת לילד לבחור את הספר או הסיפור שהוא רוצה לקרוא. ילד יכול לקרוא ספר "קליל", עם כתב גדול ובשפה פשוטה וברורה כך שיחווה חווית הצלחה והנאה בקריאה והמוטיבציה שלו  לקריאה תגדל.


*הקריאה כהרגל קל ופשוט יותר לעשות כל פעולה אם הופכים אותה להרגל. כדאי לשלב בסדר היום של הילד וההורים זמן קבוע מראש  לקריאה, זמן נוח שבו מתפנים מכל העיסוקים האחרים ויושבים במקום שקט לקרוא.


*תרגול הקריאה והעשרת השפה ניתן להתאמן בקריאה בדרכים שונות על מנת שהיא תהפוך לאוטומטית ותהייה שוטפת. קריאה שוטפת ואוצר מילים עשיר הם הבסיס להבנת הנקרא. ניתן לתרגל ע"י קריאה בספר ואפשר גם לקרוא שלטי חוצות, כותרות בעיתונים, כתבות בעיתוני ילדים או באתרי ילדים במחשב, כתוביות בטלוויזיה וכד'. 

בנוסף, אפשר לשחק עם הילד במשחקים
 הדורשים קריאה של מילים בודדות או משפטים קצרים, המכילים מילים שימושיות מחיי היומיום. כך הקריאה תיעשה בשמחה, בהנאה ובתחושה של חווית הצלחה ובמקביל הילד ישתדל ויתאמץ לקרוא וגם יעשיר את השפה שלו.
בהצלחה!
 
 
אסנת פליישר
"למידה מקדמת הצלחה"
טיפול בלקויות למידה קשב וריכוז M.A
מפתחת המשחק "חיות חורזות" לחיזוק הקריאה
052-3582533
המשחק של אסנת : "חיות חורזות" לחיזוק הקריאה
 

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך