הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית | NDFA

מאת : פניה זהר
 
 
הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, בפיתוחו של הפסיכולוג הבכיר רמי כץ, מתייחסת לתפקודים ההתפתחותיים המוקדמים של הילד וללקויים בתפקודים היסודיים, הגורמים לליקויים בלמידה ובהתנהגות ומטפלים בהם ישירות, ולא בסימפטומים החיצוניים שלהם.
 
באמצעות החושים אנחנו מפנימים מידע דרכו אנו תופסים את העולם שסביבנו. כאשר יש לחושים שלנו הפרעות, לא מתאפשרת אינטגרציה נכונה ואנו חווים קושי. הפרעה בעיבוד החושי, עלולה להשפיע על ההתפתחות ועל מיומנויות תפקודיות, בין אם במישור ההתנהגותי, המוטורי, הקוגניטיבי, הרגשי או החברתי.
 
קושי תפקודי שכזה יכול להיות סימפטום של הפרעת קשב וריכוז ושל היפרקטיביות.
 
המערכת הפרופיוספטיבית, שהיא המערכת המפרשת את תנוחת הגוף, המשקל והתנועה והיא המסייעת ליכולת שלנו להבנה מרחבית ולהפעלת הגוף כל קטע בנפרד (בידול).
 
על פי הגישה הנוירו התפתחותית תפקודית, יש להורים ולמערכות השונות מגוון דרכים לעזור לילדים. להלן כמה דוגמאות באמצעותן ניתן לסייע לילד עם הפרעה בעיבוד החושי:
  1. להפחית גירויים בחדר כמו רעשים.
  2. פעולות בסיסיות של הילד כמו מקלחת, אוכל ושינה יעשו בזמנים קבועים.
  3. עידוד התנהגות חיובית משום שילדים אלו נוטים לזכור בעיקר התנהגויות שליליות.

בטיפול הנעשה על פי הגישה הנוירו התפתחותית תפקודית, הילד מגיב באופן חיובי משום שהוא חווה טיפול חווייתי ומהנה, עם אביזרים שהילדים בדרך כלל מאד אוהבים כמו כדורים בגדלים וצורות שונות, מיתקנים הנותנים מענה למערכת הוסטיבולרית כמו: טרמפולינה, מזרנים שונים, ערסלים ועוד.

 
הפרעה בעיבוד החושי יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים רבים כגון: אימפולסיביות, הקשבה, חוסר שקט, הסחת דעת, פעילות מגושמת או רפויה עד כדי נפילה, רעשים, השפעה על מערכות היחסים עם הסביבה, פחד, חרדות ועוד. הסיבות להפרעה בעיבוד החושי מגוונות אף הן. היא יכולה לנבוע מנטייה גנטית, פגות, גירוי מוגזם או לא מספיק של התינוק, תקופות אשפוז ארוכות ועוד.
 
האבחון בגישה הנוירו התפתחותית תפקודית נעשה בתהליך המתחיל בפגישה של המאבחן עם ההורים לראיון מאבחן (אינטק), בכדי לשמוע את הסיפור של הילד מיום היוולדו. במפגש השני נפגשים הילד ואחד ההורים עם מאבחן במטרת לאפשר להגיע לשורש הבעיה ולבנות תכנית טיפול מתאימה. בסיום האבחון, מתקבלים שני תוצרים: דוח אבחון ותכנית טיפולית. בהמשך הטיפול, המטפל מתרגל עם הילד את התכנית שנבנתה עבורו.  משך הטיפול ומספר המפגשים משתנה בהתאם לתוכנית הטיפול שנבנתה לילד. בכל אחד ממפגשים אלו מקבלת המשפחה הדרכה מקצועית לגבי המשך עבודה עצמאית עם הילד, אותה היא תבצע במהלך השבוע, עד למפגש הבא.
  
חשוב לזכור כי הפרעה באינטגרציה החושית היא הפרעה נוירולוגית, הילד איננו סתם "ילד מפונק". הטיפול בקידום התפקודים יכול לסייע ולאזן את אותם תפקודים לקויים של הילד. פעילויות רבות נעשות להגברת הסובלנות כלפי התחושות והחושים השונים, באמצעות התנסויות ובפעילויות עם חומרים הנותנים משוב לגוף. האיזון של רגישות היתר או של חוסר תחושתיות, תורם תרומה ניכרת לשיפור ההסתגלות החברתית של הילד, להפחתת תוקפנות, לקידום כישורי הלמידה, רגשי וחברתי ולשיפור כללי של איכות חיי הילד בתוך הסביבה החברתית ובכלל.
 
פניה זהר
הדרכת משפחות וקידום תפקודים בילדים ונוער
קיבוץ עין המפרץ

טלפון: 0542236623

 

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך