מאת: דבי אלימלך
בימים אלה שוב מגיע רגע חלוקת התעודות, ולי יש זיכרון צרוב כמחנכת כיתה. התלמידים יושבים בכיתה במעגל, חלקם עם כתפיים שמוטות וראש כפוף, בעוד שחבריהם , "התלמידים הטובים", יושבים זקופי קומה ומצפים בכיליון עיניים למסמך שיוכיח באופן ברור את כישוריהם.
בימים אלה שוב מגיע רגע חלוקת התעודות, ולי יש זיכרון צרוב כמחנכת כיתה. התלמידים יושבים בכיתה במעגל, חלקם עם כתפיים שמוטות וראש כפוף, בעוד שחבריהם , "התלמידים הטובים", יושבים זקופי קומה ומצפים בכיליון עיניים למסמך שיוכיח באופן ברור את כישוריהם.
הלב נצבט לי.
אני ממש מרגישה את המועקה הזאת בחזה שלהם, את הקושי להראות את הציונים לחברים, שיבקשו להציץ ולהשוות, ומה יקרה כשיגיעו הביתה? מה אמא תגיד? "לא נורא.. בפעם הבאה תשפר… בשבילי אתה 10, אני גאה בך על זה שאתה משתדל.."זה במקרה הטוב.
התלמידים האחרים? פשוט ינסו להתחמק , לא להראות את התעודה, ממילא ההורים יכעסו, ואפילו יענישו: " אתה יושב יותר מידי שעות מול המחשב!! ממחר רק שעה..!" " הגיע הזמן שתכין שיעורי בית ותתכונן למבחנים כמו שצריך.." ..
אל תקשו עליהם, אתם הרי לא באמת מופתעים
הרי מתחילת השנה אתם מדווחים ע"י צוות ביה"ס על ההישגים. רובכם בקשר עקבי עם המחנכת או מחוברים למשו"ב שמציג כל ציון, הרשמה, הערת התנהגות, כך שהתעודה מספקת תמונה ברורה, אבל לא מפתיעה, על רמת תפקודו של בנכם.
כדאי לעיין בתעודה שנית לאחר שבוע , כאשר הילד נרגע מתחושת הכישלון וכשאתם נינוחים יותר, נהלו יחד שיחה ממקום של שותפות, אני יודעת שזה לא פשוט, אבל אפשרי.
להלן ארבעת המפתחות לעיון משותף בתעודה :
1. שבחו ציונים גבוהים יחסית
קחו דף ועט. תחילה אתרו ביחד ציונים גבוהים יחסית, אם יש, והעתיקו אותם לדף. הדגישו אותם בצבע זהה. שבחו, עודדו:"איזה יופי, בזכות מה יש לך כזה ציון טוב במקצוע הזה". כבר הילד יתחיל לחייך ויפרט : זה מעניין אותי ואז אני מקשיב בשיעור, המורה נחמד..
2. התייחסו במיוחד להערות המילוליות
עברו על כל מקצוע ומקצוע. התייחסו במיוחד להערות המילוליות. העתיקו כל מקצוע שיש לשפר בשורה נפרדת. הדגישו בצבע אחר. (המוח אוהב לזכור צבעים).
לדוגמא : במקצוע עברית . בררו: מה התכנים הנלמדים בשיעור, האם האם הציון בינוני או נמוך כי אולי נלמד בסופו של יום ואז אתה פחות מרוכז? האם הקריאה שלך שוטפת או שיש לשפרה? האם אתה יודע לנסח את התשובה כהלכה? האם יש לך תקשורת חיובית עם המורה והוא יוכל לסייע לך?
3. הובילו אותו ללקיחת אחריות
השתדלו לא לנאום ,אלא אפשרו לילד להעלות תובנות, הובילו אותו ללקיחת אחריות "אארגן את הזמן נכון , אכתוב ביומן את השיעורים, אתרגל את החומר.. כדאי שניפגש עם המורה המקצועי/ת והמחנכ/ת ונעבוד בשיתוף פעולה."
4. כתבו ביחד מטרות ארוכות וקצרות טווח
תלו את אותן מטרות שכתבתם יחד בחדר. לדוגמא: אשפר את הציון שלי במדעים מ.. ל.. , אשתדל לא לאחר לכיתה אחרי הצלצול.., נתרגל ביחד מתמטיקה בימי.. בשעה…, אשמור על הציון שלי ב..ע"י כך שאתמיד להכין שיעורי בית.. אבקש מהמורה שתעביר אותי מקום כדי שאהיה מרוכז יותר.
זה לא מדע מדוייק
זכרו שההערכות יכולות להיות סובייקטיביות . יש מורים שמעניקים 20% בהערכת מורה לשיעורי בית ואחרים רק 10%, זה לא מדע מדוייק, לכן חשוב לוודא עם המורה בתחילת המחצית מהם הקריטריונים האישיים שלו בקביעת הציון. כמו כן, רכזו את הציונים והבחנים בקלסר אחד. כך תוכלו להגיש ערעור על הציון במידת הצורך.
זכרו, אתם מכירים הכי טוב את הילד שלכם
אתם מכירים הכי טוב את כשרונותיו, יכולותיו ועוצמותיו של ילדכם. אל תשכחו, בעבורו הלימודים הם משלוח יד, בית הספר הוא מקום העבודה והתעודה היא המשכורת.
אם אתם מגלים קושי בתפקודו הלימודי, החברתי, אל תדחו למחר. איתור מוקדם של לקות למידה ואו הפרעת קשב, יאפשרו להעניק לילד את התמיכה שלה הוא זקוק.
מנסיוני, תלמידים ,שמיודדים עם הקושי שלהם מעוניינים לקבל כלים להתמודדות, המוטיבציה שלהם עולה ועם הזמן הישגיהם משתפרים.
אז קדימה , הוציאו את התעודה מהמגרה ו..לעבודה J
דבי אלימלך
מאמנת מומחית לבעלי ADHD ולקויי למידה
מורה בכירה להוראה מתקנת בשפה
מפתחת מודל: אימון תפקודי + אסטרטגיות למידה
מפתחת מודל: אימון תפקודי + אסטרטגיות למידה
077-5508470
054-4551708