הילד שלי לא יודע להפסיד

מאת : עדנה אתרוג, קלינאית תקשורת.

כולם מכירים את הסיטואציה שבה כל המשפחה או ילדים בני אותו גיל משחקים יחדיו: משחק קופסא, כדורגל, כדורסל, תופסת או כל משחק אחר. ילדנו מפסיד במשחק ומגיב בכעס, עצבים, בכי וצעקות. מצב זה קורה שוב ושוב ובתגובה אנו ההורים "נותנים" לו בבית, לנצח. "העיקר שלא יצעק ולא יהיה עצוב כל כך, מספיק קשה לו עם חברים".

במאמר זה נפרט 5 צעדים שיעודדו את ילדכם ליהנות מהמשחק ומהחברים וכן, לדעת להפסיד וגם לנצח בצורה תואמת לגילו.

 
המשחק בעצם מלמד את הילד כיצד מתנהגים בחיים האמתיים
 

בבית שלנו

 
הסיטואציה שתוארה למעלה קיימת בכל בית בו יש ילדים. אנו ההורים מגדלים את ילדנו באהבה ובחום ומקווים שאנו נותנים להם כלים להתמודד בחיים. אך, הורים רבים אינם יודעים שהמשחק חוץ מהיותו זמן נפלא של כיף והנאה משפחתית, משמש גם לרכישת ידע על העולם וכיצד מתנהגים בחיים האמתיים. מחקרים רבים מצאו שהמשחקים שילדנו משחקים מדגימים להם מצבים חברתיים ומצבים שונים בהם הם ייתקלו במהלך חייהם ומלמדים אותם כיצד להתמודד ולהגיב בדרכים שונות.

מה עושים

יש חשיבות רבה למעשינו. כיצד מגיבים, מה אומרים, מתי מתעלמים ומתי לא מוותרים. כל ההתנהגויות הללו הם התנהגויות שאנו נוקטים כאשר אנו נתקלים בבעיה כלשהי, ומכיוון שילדנו לומדים על ידי חיקוי, אנו ההורים, תפקידנו לתת להם את הדוגמה הנכונה ביותר. בסדנאות שאני מנחה להורים אני מציגה משחקים שונים ומראה כיצד הילדים לומדים מהמשחק עצמו כללים והתנהגויות שיעזרו להם בחיים בכלל.ישנם כמה כללים שרצוי לשמור בזמן משחק עם הילד, כללים אלו יעזרו להם בהתמודדות עם חבריהם בגן ובהמשך החיים בכל פעם שהם יתקלו בקושי.
 

הגידו מה אתם חושבים

 
כאשר משחקים משחק, רובנו חושבים בשקט, בראש, לבד. נסו להתרגל לחשוב בקול רם. מצב זה יעזור לילדכם לרכוש תהליכי חשיבה תקינה ותכנון פעולות המשחק. לדוגמה: במשחק רביעיות, כולם מכירים משחק מוצלח זה אך שימו לב, כאשר תורי לשחק אני מקפידה להסביר כיצד אני בוחרת מה לשאול את הילד שמולי: "בקשת ממני בגדים וחיות, לכן אני יודעת שיש לך את שתי האפשרויות הללו, ביקשת גם כלי תחבורה – מכונית ולא היה לי ועכשיו קבלתי מהקופה ועל כן אני מבקשת ממך כרטיס, אבל לא את המכונית (שכנראה אין לך) – יש לך משאית?…". בצורה זו אנו מדגימים לילד כיצד אנו חושבים ואיך אנו מתכננים את המהלך הבא שלנו במשחק.
 

 הגידו כיצד אתם מרגישים

 
בזמן משחק יש המון מצבים מתסכלים, משמחים ומעצבנים. שימו לב להגיד כיצד אתם מרגישים ובמקרה של הרגשה רעה כיצד מתקדמים הלאה. "אוף, שוב פעם ניצחת! זה מעצבן להפסיד בואו נשחק עכשיו משחק נוסף / משחק אחר שבו אולי אצליח לנצח". רצוי שילדנו ידעו שגם כשמנצחים צריך לדעת לא להתגרות בשני.אמירת הרגשות מדגימה לילד שכולם מרגישים וחווים את מה שהוא מרגיש וזה לגיטימי ותקין לגמרי להיות מתוסכל / מאוכזב / שמח במצבים שונים בחיים.
 

 מותר ורצוי לפעמים לא לרצות את המשחק שהילד רוצה

 
כאשר אנו אומרים שלא בא לנו לשחק עם כדור / לוטו / כל משחק (כשבאמת לא בא), אנו בעצם יוצרים מצב שאחד מתחשב בשני ואנו מנהלים שיחה שדורשת מהילד להבין שיש גם רצונות לאנשים סביבו. מצב זה קורה הרבה בגן ובבית הספר ורצוי שהילדים ידעו כיצד להתמודד במצבים אלו ובמקום להגיב בבכי, כעס או עזיבת הילד שמולו. עליו למצוא דרך משותפת לזהות משחק ששניהם ייהנו ממנו.
 

 הכרות עם משחק חדש

 
כשאנו לוקחים משחק שהילד עדין לא שיחק בו, רצוי לעודד אותו לנחש כיצד משחקים. להסתכל על הלוח לראות אם יש חיילים וקובייה להסיק מסקנות שיש משחק תורות שמתקדמים על פי תוצאת הקובייה. במקרה שיש כרטיסים, להסתכל מה מופיע בהם לחשוב האם יש קשר בין התמונות. מצב זה מעודד את הילד לחשוב על מה שהוא רואה ולהסיק מסקנות. הסקת מסקנות היא פעולה בסיסית וחשובה בחיי היום יום ורצוי שנעודד את ילדנו להסיק מסקנות ולנחש מה יקרה, מה יהיה או במה המשחק עוסק. החוויה של הצלחה ללא קריאת ההוראות מראה לילד שיש לו יכולות התמודדות עם מה שקורה סביבו.
 

משחק הדדי

 
שחקו כשווים את המשחק, מה שאתם עושים הוא עושה. בדרך זו את משמשים לו מודל למשחק תקין: אתם משתמשים במילים תקינות, במשפטים תקינים תחבירית ואתם נותנים לו מודל תקין של התנהגות במשחק.
 

סיכום

 
המשחק מדמה את החיים האמיתיים, שחקו עם ילדכם בהנאה וכיף אך זכרו לשחק כשווים, ושמשו לו מודל להתנהגות תקינה. ילדנו מחקים אותנו ההורים ועל כן יש חשיבות למשחק ולדוגמה של התנהגות התואמת לנדרש. בחרו משחקים שונים ושימו דגש לתכנן בקול רם את המהלכים שאתם בוחרים לשחק וכן אמרו כיצד אתם מרגישים כאשר אתם מפסידים/מנצחים. 


כותבת המאמר:
עדנה אתרוג
קלינאית תקשורת פיתחה את שיטת "תקשורת דרך משחקים" מנחה ומרצה סדנאות להורים וצוותים.
נייד: 050-6919658
 
 

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך