משעמם לי ! כיצד מלמדים את הילדים להתמודד עם שיעמום?

מאת: תמי הימן אזולאי

החופש הגדול מזמן לנו התמודדויות ומצבים שונים. אחת ההתמודדויות הינה זמן רב פנוי.
זמן זה אינו בהכרח מופנה לפעילויות מהנות וברובו זמן שהילד מתמודד עם קושי להעסיק את עצמו.
כמה פעמים אנו שומעים את צמד המילים "משעמם לי" ובמיומנות רבה מפסיקים את עיסוקנו, לוקחים לחיקנו את יקרנו המשועמם ומוצאים עבורו פעילות שתפסיק את ייסוריו, או הופכים בין רגע לצוות הווי ובידור מדופלם?
 
הילדים לומדים להכיר את כוחו ויעילותו של הכפתור "משעמם לי" כבר מגיל צעיר ולוחצים עליו לא מעט בעת הצורך. אולם, אם נתבונן היטב בהתנהגות ילדינו ובתגובתנו להתנהגות, נגלה משמעויות חינוכיות שלא בטוח כי אנחנו מעוניינים בהן.
 

צמד המילים "משעמם לי" עולה כאשר הילד לא יודע להעסיק את עצמו לבד בפעילות המציבה רמת ריגוש נמוכה. 

כאשר מדובר בילדים עם הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות ההתמודדות מאתגרת אף יותר.
ניתן להבחין בילדים שמצד אחד יכולים לשבת זמן ממושך מול מסך, ומאידך, בפעילויות מסוג שונה ניתן לראות כיצד רמת הריגוש נמוכה, זמן ההנאה קצר והם מוצאים עצמם עוברים מפעילות לפעילות במהירות רבה.
 

האתגר ההורי מתעצם ועולה שאלת הצבת הגבולות. האם לאפשר לילד לשבת ברוגע למול המסך או להגביל זמן זה?  

 
במקרים רבים, הזמן בו רמת הריגוש נמוכה – "זמן השיעמום" הופך לזמן בו עלולות להופיע התנהגויות בלתי רצויות, אחת הבולטת הינה התנהגות הצקה. למעשה יבחרו הילדים כל התנהגות אשר תגרור אחריה תגובה, כי ההתמודדות עם השיעמום והלבד קשה להם.
 

אז מה עושים וכיצד מלמדים את הילדים כיצד מתמודדים עם השיעמום?

חופשת הקיץ ארוכה, ולכן מומלץ לרשום לקייטנות, האינטראקציה עם ילדים בני גילם חשובה. ההישארות בבית מקשה על הילד ועל הוריו.
 

בנו סדר יום ובו מסומנים פעילויות משפחתיות לצד "שעות מתות". תלו אותו במקום שניתן לראותו. הידיעה שהם הולכים לעשות פעילויות כייפיות מרגיעה. כמו כן, כאשר "השעות המתות" ידועות מראש לילד, הידיעה מקטינה את התסכול ומאפשרת לו לתכנן אותן מראש.

תכננו את השבוע שלכם עם סדר יום מלא ומפורט
month-p
כתבו על לוח את התוכניות שלכם לחופש, כשהכל נמצא מול העיניים לכל המשפחה.
הכינו ביחד עם ילדיכם רשימה ובה פעילויות שהוא אוהב לעשות ויכול לעשות לבד. כאשר הילד פונה אליכם שתמצאו בעבורו פעילות מהנה, כוונו אותו לרשימה, בביטחון כי אתם משוכנעים שיצליח לבחור פעילות מתוך הרשימה שהכין.
המסר שהועבר הינו מסר של קבלת אחריות על זמנו והתמודדותו עם זמן זה. כאשר הצליח ללכת לרשימה לבחור פעילות ולשחק , חזקו אותו על כך שהצליח. מגיע לו!
ילדים שאוהבים להיות עצמאיים, אפשרו להם לבצע מטלות ואף תגמלו אותם בהתאם.
והכי חשוב! כאשר הילד יוזם לשחק לבד ומצליח להעסיק את עצמו, גם אם זה לזמן קצר, זאת התחלה של הצלחה, חזקו אותו על כך!!
 
בזמנים שקשה לכם, השתדלו לזכור שבעוד כמה שנים ילדיכם יגדלו, תתגעגעו לרגעים אלו ותרצו בחזרה את הזמן הזה….

 

מתוך האתר http://dreamybri.tumblr.com/
מאת: תמי הימן אזולאי
מטפלת התנהגותית (ABA) ומנחת משפחה.
מתמחה בקשיי התנהגות ותפקוד אצל ילדים.
052-4574445
הקליניקה שלי: מרפאת ילדים באיזורי חן, תל אביב.
 
 
 

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך