מור (שם בדוי), אמא של מטופל צעיר, שלחה לי הודעה נפלאה: בנה הוא 'אבא של שבת' בגן, והיא חשבה שיהיה נהדר אם נקדיש את הטיפול להכנת עוגה לרגל המאורע. מור חובבת אפיה, וכמרפאה בעיסוק שעובדת עם ילדים ומשפחותיהם בסביבה הטבעית, אני מאושרת כאשר הורים וילדים משתתפים יחד בעיסוק משמעותי. חייכתי מאוזן לאוזן ואישרתי שאכן מדובר ברעיון מצוין. הגעתי לפגישה בהתרגשות – והופתעתי למצוא את מור סחוטה ומתוסכלת.
"איזה סיוט!" מור החוותה בראשה לכיוון כמה שקיות מהסופר שנחו על השולחן. "הייתי בטוחה שיש לי את כל המצרכים בבית. ברגע האחרון גיליתי שחסרים כמה דברים. הייתי חייבת לרוץ לסופרמרקט יחד עם הילד. זה היה נורא! הוא רץ לכל עבר, ניסה להעמיס לעגלה מצרכים על דעת עצמו, צעק…"
אכן, ביקור בסופרמרקט עם ילדים צעירים הוא אתגר לא פשוט. עם זאת, הסופרמרקט, ואפילו המכולת השכונתית, מציעים חוויה שיכולה לתרום מאוד להתפתחות. זוהי הזדמנות לאפשר לילד להיות שותף בחיי הבית, לקבל על עצמו תפקיד של ממש בו הוא תורם למשפחה. ילדים צעירים חווים את הפעילויות הללו כמרגשות ומלאות משמעות. למידה שמתבצעת במצב כזה היא למידה יעילה מאוד.
במהלך מסע קניות נוכל לפתח את יכולת התכנון וההתארגנות של הילד, להכיר צבעים, ספרות ואותיות. איך עושים את זה? הנה כמה רעיונות.
כמה דברים חשובים לפני שיוצאים לדרך:
בראש ובראשונה, כדאי להתנסות במשימות שאתאר כאן קודם כל במכולת ולא בסופרמרקט גדול. רצוי לעשות זאת בקניית "השלמות" או בקנייה ספציפית לאירוע או לצורך מסוים (למשל: קניית אוכל לפיקניק אליו נצא השבוע, או קניית מצרכים להכנת עוגה). קנייה שבועית גדולה בסופרמרקט גדול, במיוחד בשעות העומס, עלולה להיות חוויה מציפה, ממושכת ומבלבלת מדי.
הכנה מוקדמת תעזור לילד להתכונן למאורע. הסבירו לילד בשפה פשוטה לאן אתם הולכים, מתי זה יקרה, ומה תעשו שם. למשל: "היום אחרי הצהרון ניסע יחד באוטו למכולת. נקנה שם מצרכים כדי שנוכל להכין עוגה לגן. אתה תעזור לי למצוא את המצרכים ולשים בעגלה. אחר כך ניסע הביתה, ננוח קצת ונכין את העוגה".
בחרו רעיון אחד או שניים להתנסות בהם. בביקורים הבאים בסופר תוכלו לשנות, לגוון ולהוסיף משימות בהדרגה.
שימו לב שהמשימות שמתבצעות לפני ואחרי הקניות ניתנות לביצוע עם הילדים גם מבלי לקחת אותם לסופר.
הרעיונות שלפניכם מתאימים לגילאים שונים. אם אתם מתלבטים לגבי התאמת המשימה לילד או מזהים קושי בביצוע, מומלץ להתייעץ עם הצוות החינוכי שמכיר את הילד לגבי המשימה ועם מטפלים ממקצועות הבריאות במידה והילד נמצא בטיפול.
הכנות לביקור בסופרמרקט
הכנת רשימת קניות – ילדי כיתות א-ב ואפילו ילדי גן חובה יכולים להשתתף בהכנת הרשימה כפי יכולתם. כדאי לשים על המקרר פנקס או לוח מחיק מגנטי, ולתת לילדים לכתוב בו לאורך השבוע פריטים משמעותיים עבורם כאשר הם נגמרים (למשל פירות אהובים או חטיפים). כאשר הילדים עדיין לא שולטים בכתיבה אפשר לסייע להם לזהות את האותיות הדרושות, להכתיב אותן, וגם להדגים. אפשר לתת לילד לכתוב רק אותיות מסוימות מתוך המילה. ילדי גן צעירים יותר יוכלו לצייר את הפריטים שצריכים להופיע ברשימה (טיפ מניסיון: כדאי לכתוב ליד הציור מה הוא מייצג, לעתים בזמן אמת לא מזהים למה התכוונו כשציירנו עיגולים סגולים…).
אם אתם מתכוונים לתת לילדים לעקוב איתכם אחרי הרשימה, כתבו אותה באותיות גדולות יותר ובכתב דפוס (אלא אם כן הילד קורא כבר כתב יד).
לקחת סלים ירוקים. הם חוסכים כסף, נוחים יותר לנשיאה וחשובים לאיכות הסביבה. הזכירו לילד לקחת אותם איתכם. אפשר גם לייחד סל אישי לילד.
יאללה, עושים קניות
איתור המצרכים – תנו לילד משימות ברורות. הסבירו מה קונים עכשיו ומה עליו לעשות ("נתחיל בפירות וירקות. קודם נקנה תפוחים"). יש לנו הזדמנות לעבוד על:
מנייה ("שים בשקית ארבעה אפרסקים")
הבחנה בפרטים – "שים לב שאתה בוחר אפרסקים קשים". הסבירו בדיוק מהם הקריטריונים לבחירה, תנו לילד להרגיש את ההבדל בין פרי קשה לרך, הראו את ההבדל בין מלפפון "פצוע" למלפפון טרי יותר.
זיהוי צבעים – הסופרמרקט בכלל ומחלקת הירקות והפירות בכלל משופעים בצבעים שונים. דברו עליהם, הראו אותם, זהו את ההבדלים ואת הדמיון. למשל: "אנחנו קונים עכשיו פלפלים צהובים. אתה רואה פלפלים בעוד צבע?" או "זה בצל סגול. אתה רואה פה עוד משהו בצבע סגול?"
זיהוי ספרות – במחירי המצרכים וגם על האריזות. למשל: "בוא נראה כמה עולים היום התפוזים". "אנחנו קונים חלב שכתוב עליו המספר 3. אתה רואה קרטון חלב כזה במקרר?"
סדר וארגון – לילדים הגדולים יותר אפשר להראות את הרשימה, למחוק בקו את הפריטים שקנינו, ולשים לב מה עדיין חסר. אפשר גם לתת לילדים רשימה אישית משלו, ובה פריטים מסוימים, שהוא אחראי עליהם.
חיזוק גופני – לקיחת מוצרים בעדינות מהמדפים, הליכה עימם והנחתם בעגלה יכולים להיראות לנו, המבוגרים, חסרי משמעות, אך עבור הילדים הצעירים הם מהווים פעילות גופנית מחזקת ומלמדים ויסות של התנועה והכוח (ובכל זאת, התאימו את הפריט במשקלו וגודלו ובמידת השבירות שלו לילד. פחות מומלץ, למשל, לתת להם להביא תבנית ביצים או אבטיח…)
היכרות עם קטגוריות וקבוצות – הראו לילדים שמוצרים מסוגים מסוימים נמצאים באזורים שונים של הסופרמרקט. חומרי ניקוי, מוצרי טואליטיקה, פירות וירקות, חטיפים ועוד.
זכרו – לא הכל ביחד! החליטו במה תרצו להתנסות היום, ובפעם הבאה נסו רעיון אחר.
הגענו לקופה
לא במקרה, אנחנו פוגשים ילדים שבוכים, רצים, צועקים ומשתוללים דווקא בתור. ההמתנה, שיכולה להיות ממושכת, והציפייה להמתין בשקט הזמן הזה, קשות מאוד לילדים צעירים.
בתור בסופרמרקט – השעמום הוא האויב. כך ננצח אותו:
נצלו את התור לשיחה עם הילד שבה תשחזרו את הפריטים שלקחתם ותזכירו למה הם ישמשו ("בוא נראה מה יש לנו פה. קנינו סוכריות בשביל לקשט את העוגה שלך. תרצה לעזור לי בזה?").
לחלופין, תנו להם משימות קצרות. למשל: "בוא נראה אותך מוצא בעגלה פריט בצבע ירוק/ את האות י' / את המספר 5".
כאשר מגיעים לקופה, אפשר להושיט לילדים פריטים שיניחו על המסוע. הראו להם איך להחזיק אותם ואיפה בדיוק מניחים.
בזמן האריזה, אפשר לתת לילד משימה מסוימת. למשל: "אתה אחראי על החטיפים. שים את כולם בשקית הזאת".
חוזרים הביתה עמוסים בשקיות
הנה עוד הזדמנות לחיזוק גופני, וללמידת מיומנויות של מיון, סדר וארגון.
תנו לילד לשאת שקית קטנה יותר וקלת משקל הביתה.
תנו לילד לסדר מוצרים במשקל מתאים ליכולותיו, במדפים הנמוכים של המקרר או הארון. למשל: "את המעדנים צריך לשים במדף הזה." אל תשכחו להדגים איך להחזיק, ולהראות בדיוק איפה להניח.
ומה קרה עם מור ובנה? אחרי שהתאוששנו יחד מחוויית הביקור בסופרמרקט, הכנו יחד עוגה נפלאה שנזללה בשמחה ע"י ילדי הגן. ומה עשינו בשבוע שלאחר מכן? ניחשתם נכון. יצאנו ל"חוויה מתקנת" בסופרמרקט.
תכלית מאמר זה הינה לספק מידע באופן כללי ואין לראות בו המלצה התפתחותית ספציפית. הכתוב אינו תחליף לבדיקה והדרכה ע"י אנשי מקצועות הרפואה והבריאות המורשים. בכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים, הצוות החינוכי ואנשי מקצועות הבריאות המטפלים בילד.
כתבה: מעיין אור
מרפאה בעיסוק לילדים
עובדת עם ילדים והורים בביתם בנתניה והסביבה.
ליצירת קשר: 052-3235135; [email protected];
או דרך עמוד הפייסבוק https://www.facebook.com/Maayan.occupational.therapy/