איך נעזור לילדים עם קשיים בויסות חושי?

מאת : שני יעקבי, מרפאה בעיסוק

ילדים עם קשיים בויסות חושי מתמודדים עם אתגרים מדי יום. המערכת החושית שלנו מאפשרת לנו לקלוט סימנים מהסביבה ולהגיב בהתאם, במקרה של ילדים עם תגובתיות יתר חושית, מערכת החושים רגישה יותר משל אחרים וכל גירוי מהסביבה נקלט בעוצמה גבוהה הרבה יותר. על כן התמודדות עם משימות פשוטות ויומיומיות כמו לבוש, אכילה או מקלחת יכולה להיות קשה ומתסכלת עבור הילד עם תגובתיות היתר. הבד ממנו עשוי הבגד עלול להחוות כמגרד או דוקר, זרם המים במקלחת מפחיד ומכאיב והטעמים השונים של האוכל מורגשים בעוצמה גבוהה מהרגיל.

הורים רבים מתקשים לאתר את הקושי, לרוב ילדים אלו נתפסים כמפונקים, עצלנים ובעלי קשיי התנהגות. לרוב בגילאים הצעירים הם לא יכולים לומר לנו מה מפריע להם או שלא מבינים זאת בעצמם ולכן מגיבים בכי או המנעות מסיטואציות מסוימות. התמודדות עם ילד שמגיב כך עשויה להיות מתסכלת מאוד עבור ההורה שלא מצליח להבין את ילדו ועבור הילד שמרגיש שהעולם לא מבין אותו.

לאחרונה היתה אצלי אמא שסיפרה לי שהתארגנות הבוקר הפכה לסיוט שאורך 30 דקות בו הילד בוכה והיא לא מצליחה להבין מה מפריע לו ולקלוע לבגדים שנוחים לו, היא הרגישה שהיא חייבת שינוי והמצב לא יכול להמשיך ככה. לאחר שפנתה לאבחון בריפוי בעיסוק בנה אובחן עם תגובתיות יתר חושית, היא קיבלה ממני הדרכה שיישמה לבד בבית ודיווחה שחל שינוי משמעותי בהתארגנות הבוקר.

לפניכם כמה מהאסטרטגיות שאתם כהורים לילדים עם תגובתיות יתר חושית יכולים ליישם בבית:

נתחו את הסיטואציה מנקודת מבט חושית

כשילדכם בוכה או נמנע מפעילות מסוימת נסו להבין מה המרכיבים החושיים בפעילות שיכולים להסביר את ההתנהגות שלו. למשל אם הוא מסרב להכנס לאירוע משפחתי הומה אנשים אולי הוא רגיש לרעש שבאולם?

לאחר שתהיה לכם השערה לגבי הסיבה החושית להתנהגות שלו יהיה קל יותר לתת לו פתרון ודרכי התמודדות.

הקנו תחושת שליטה

הקושי הגדול של הילד עם תגובתיות יתר חושית הוא חוסר הודאות, הוא לא יודע מה הגירוי החושי הבא שיגיע אליו ואיך זה ירגיש. לרוב הוא יעדיף להשאר במקום המוכר והבטוח ולא להתנסות בפעילויות חדשות.

כשאתם כהורים מאפשרים לו תחושת שליטה הוא מרגיש בטחון רב יותר. תחושת שליטה יכולה להנתן באמצעות בחירה, למשל במקום להפעיל את זרם המים ומיד לחפוף לו את הראש ניתן לשאול אותו אם הוא רוצה שזרם המים יהיה חזק או חלש, אם הוא רוצה לחפוף לעצמו או שאתם תחפפו לו.

 אפשרו עצמאות

תנו לילד להיות עצמאי כמה שיותר, שהוא עצמאי תחושת השליטה שלו במצב גדלה והוא מצליח להתמודד עם גירויים חושיים שאינם נעימים לו בצורה טובה יותר. למדו אותו להתלבש לבד, לחפוף לבד את הראש ועוד.  תתפלאו כמה הילד שלכם מסוגל להיות בוגר ועצמאי כאשר ניתנת לו ההזדמנות לכך.

הכינו אותו מראש

לפני אירוע או פעילות שידוע לכם שיאתגר את ילדכם מבחינה חושית הכינו אותו מראש לכך, דברו על סוגי הגירויים שהוא יתקל בהם והציעו לו דרכי התמודדות. למשל לפני אירוע משפחתי נכין ילד שרגיש לרעשים ונספר לו שבאירוע יהיה רעש של מוזיקה ודיבורים של אנשים. אם זה יהיה קשה לו הוא יכול להניח ידיים על האוזניים, לבקש לשבת רחוק מהרמקול או להשתמש באטמי אוזניים.

בחרו את המלחמות

החליטו מה חשוב לכם ועל מה אפשר לוותר. למשל אם ילדכם מתקשה ללבוש חולצות כפתורים החליטו עד כמה זה חשוב עבורכם שהוא ילבש חולצות מסוג זה או שניתן לוותר ולאפשר לו ללבוש רק בגדים שאוהב.

לסיכום זיכרו שילדכם מגיב ככה כי קשה לו ולכם ההורים האפשרות לעזור לו!

מומלץ לפנות למרפאה בעיסוק בעלת רישיון משרד הבריאות כדי לאבחן את הקושי ולקבל תוכנית טיפול מותאמת לילדכם.

 

click-and-boo-246755-unsplash
קרדיט לתמונה: Click and Boo on Unsplash

קצת עליי:

שני יעקבי, מרפאה בעיסוק בעלת תואר שני, מטפלת בילדים מינקות ועד גיל ההתבגרות, מתמחה באבחון וטיפול בילדים עם קשיי ויסות חושי וקשיי קשב.בנוסף מעבירה הדרכות הורים והרצאות לאנשי מקצוע. בעלת קליניקה  פרטית ומנהלת מכון ריפוי בעיסוק בשירותי בריאות כללית.

פרטי התקשרות:

טלפון 054-6876078

מייל [email protected]

פייסבוק: שני יעקבי ריפוי בעיסוק זמן איכות להתפתחות

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך