היפר פוקוס (מיקוד יתר) אצל אנשים עם הפרעת קשב

היפר פוקוס (מיקוד יתר) אצל אנשים עם הפרעת קשב

איך יש לו הפרעת קשב אם הוא מתרכז כל כך טוב במה שבאמת מעניין אותו?

"בסוף השנה המורה קראה לי לשיחה ואמרה לי שהיא חושבת שכדאי לבדוק אם לאופק יש בעיה בריכוז,

כי קשה לו להתרכז יותר מכמה דקות בשיעור והוא מוסח מכל דבר.

אני באמת לא מבינה איך המורה חושבת שלילד שלי יש בעיה בריכוז.

אני רואה אותו בבית, יושב שעות ומתרכז במחשב, או בטלוויזיה,

אז אם יש לו באמת בעיות בריכוז, איך הוא מתרכז כל כך יפה במשהו שמעניין אותו?"

היא שאלה, והמשיכה מיד:

"אני מכירה את הבן שלי, הוא ילד ממש חכם, פשוט משעמם לו בשיעור.

אני לא חושבת שיש לו באמת בעיה".

ואז היא עצרה לדקה והמשיכה:

"אבל בכל זאת לקחתי אותו לנירולוג שמתמחה בהפרעת קשב בילדים, שבדק את אופק וקבע שמדובר בהפרעת קשב.

לי עדיין ממש קשה לקבל את זה"…

אמרה נוגה כשהגיעה אלי להדרכת הורים.

 

מיקוד יתר הוא אחד הגורמים שמקשים על החברה להבין מהי הפרעת קשב.

פעמים רבות ניכר קושי של החברה להבין את התנהלותם הייחודית של ילדים או אנשים עם הפרעת קשב.

העובדה שאדם מסוים יכול להיות מרוכז ומעורב בפעילות מסוימת לאורך זמן ובאחרת לא,

מיוחסת פעמים רבות, באופן שגוי, לבחירה הרצונית שלו ואז הוא נתפס כעצלן או כחסר אחריות.

זה נובע לא רק מהמורכבות הרבה של ההפרעה ומעצם היותה שקופה,

אלא גם משילוב של מספר מאפיינים, אשר יכולים לגרום לאי – הבנה ולבלבול.

 

ילד עם הפרעת קשב מתקשה להתרכז ולהתמקד לאורך זמן.

הוא מוסח בקלות ומאבד עניין מהר.

יחד עם זאת, אחד הסימפטומים שמראים רבים מהילדים או האנשים עם הפרעת קשב, מכונה היפר-פוקוס.

 

מה זה בכלל היפר פוקוס?

היפר-פוקוס (מיקוד יתר) בא לידי ביטוי בריכוז אינטנסיבי וממוקד של הקשב, באותו עיסוק.

כאשר ילד או מבוגר נמצא בהיפר-פוקוס, הוא ממוקד יתר על המידה בפעילות שמעניינת, מרגשת, מרתקת אותו,

ואז הוא "צולל" עמוק לתוכה.

הוא יכול להתרכז ולהתמקד במשימה זמן רב,

ובזמן זה הוא פשוט לא רואה, ופעמים רבות, גם לא שומע שום דבר או אף אחד.

התחושה היא של ריכוז כל כך עמוק בפעולה עד שכל מה שקורה מסביב, מאבד תשומת לב באופן כמעט מלא.

לכן פעמים רבות ישנו קושי רב להפסיקה.

מחקרים מצאו שתכונת מיקוד יתר נובעת מרמות נמוכות במוח של דופמין (מוליך עצבי) – מה שמאפיין הפרעת קשב.

הורים לילד עם הפרעת קשב עלולים להרגיש תסכול רב, כאשר ילדם נמצא בהיפר-פוקוס,

בפעילות שהוא "נסחף" לתוכה, מתקשה להפסיקה, דוחה את הכנת שיעורי בית ולא עומד במחויבויות האחרות המצופות ממנו.

 

איך נוכל לעזור לילד שנמצא במצב של מיקוד יתר (היפר פוקוס)?

כאשר אתם מזהים שלילד שלכם ישנה נטייה להיכנס להיפר-פוקוס והוא מתקשה למלא את המטלות שהוא אמור לבצע,

חשוב לסייע לו על ידי תזכורות מילוליות ופיזיות.

לפעמים צריך אף לגעת פיזית בילד, להסתכל לו בעיניים, כדי לזכות בקשב שלו וכך לסייע לו לעבור לפעילות אחרת.

 

שבו ודברו עם ילדכם, כדי לקבוע מראש מגבלות של זמן מוגדר לפעילויות,

ובעיקר לאלו שאתם מזהים שילדכם נכנס בהם להיפר-פוקס ומתקשה להפסיקן,

כדי שיצליח להתפנות ולבצע את המשימות האחרות שהוא נדרש לבצען.

 

חשוב לדעת שלהיפר פוקוס יש גם יתרונות:

כאשר אנו מבחינים מה מעורר מוטיבציה ועניין בילד שלנו, נוכל לקדם אותו דרך תחום זה,

ובכך להעצימו ולחזק את תחושת המסוגלות והערך העצמי שלו.

מיקוד יתר הינה תכונה משמעותית למדענים וליוצרים.

לא מעט אמנים וממציאים פורצי דרך בתחומם היו אנשים עם הפרעת קשב במצב היפר פוקוס.

התגליות וההמצאות שהם הביאו לעולם התרחשו בזכות יכולתם להיות ממוקדים ושקועים זמן רב במיוחד באותו נושא.

 

מאת: דליה עיני מדריכת הורים, מתמחה בהורות להפרעת קשב, מטפלת זוגית ומשפחתית.

 

 

קבעו מראש זמן מוגדר לפעילויות (בעיקר לאלה ששואבות להיפר פוקוס):

טיימר חזותי שקט חדש משודרג

 

 

טיימר דיגיטלי מגנטיטיימר אנלוגי מצלצל

 

 

טיימר חזותי מגנטי ענק

 

 

 

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך