חזרה ללימודים מהווה אתגר מיוחד לילדים עם הפרעת קשב
החזרה מהחופש הגדול מהווה עבור חלק מהילדים אתגר,
אך כאשר מדובר בילדים עם הפרעת קשב, האתגר לעיתים גדול ומשמעותי הרבה יותר.
ילדים רבים המתמודדים עם הפרעת קשב, מתקשים במעברים.
המעבר מהחופש הגדול למסגרת החינוכית, מהווה עבורם התמודדות עם שינויים רבים.
שינויים אלה עלולים ליצור אצלם תחושה של בילבול, לחץ, מתח, וקושי לבצע.
סוג של חישוב מסלול מחדש.
החזרה לבית הספר דורשת מהם לגייס כישורים רבים, בתחום הרגשי, הלימודי, התנהגותי,
וכן במכלול תיפקודים ניהוליים שבהם הם חווים קושי.
לדוגמא: סדר, התארגנות, איפוק, תיכנון שליטה, גמישות חשבתית, ועוד.
כדי להקל על ילד עם הפרעת קשב, חשוב מאוד להכיר את קשייו הייחודיים ולתכנן יחד איתו את הסיוע שיקל עבורו את החזרה.
כיצד נוכל לסייע לילדים עם הפרעת קשב במעבר מהחופש למסגרת החינוכית?
עידוד, תמיכה, וביטוי רגשי
ילד עם הפרעת קשב נתקל בלא מעט קשיים, בחזרתו למסגרת הלימודית.
חשוב להתחבר לתחושותיו, ורגשותיו.
גלו הבנה לקשייו והעניקו לגיטימציה לתחושותיו ולחששותיו.
אל תנסו להקטין או להפחית מחשיבותם, גם אם ניראה לכם שזה דבר פעוט.
האמינו בו ועודדו אותו.
הזכירו לו את הצלחותיו ואת חוזקותיו, כדי לחזק את תחושת המסוגלות העצמית והבטחון.
ערכו עימו שיחה והדגישו את החיוב שבתחילת שנת הלימודים, ואת אמונתכם ביכולתו להתמודד ולהצליח.
תיאום ציפיות, הכנה מוקדמת וגבולות ברורים
חשוב לערוך עם הילד תיאום ציפיות והכנה מוקדמת לשיגרה המוכרת,
יחד עם הצבת גבולות, תרגול שיגרת הבוקר, וסדר היום: מה צריך לעשות, ומתי זה אמור מתבצע.
ילדים רבים עם הפרעת קשב, מתקשים בניהול זמן, תכנון וארגון.
לכן חשוב לחשוב לתכנן יחד איתו, את הזמנים בבוקר, להתארגנות והגעה לביה"ס (באוטובוס, בהליכה).
סייעו לו להכיר ולהכין את הציוד לבית הספר.
נסו להחליט יחד על מיון המחברות לפי שיטה מסויימת למשל צבעים, שיהיו זהים למחברת ולאותו ספר הלימוד.
כמו כן חישבו איתו מה יסייע עבורו לארגן בצורה יעילה את המטלות שנתבקשו בביס כגון: מחברת, יומן.
פגישה עם המחנכת
חשוב ליזום שיחה עם המחנכת כבר בשבוע הראשון של שנת הלימודים, ולשתף אותה בקשייו של ילדכם.
חישבו ביחד עימה ועם ילדכם מה עשוי לסייע לו להתמודד עם קשייו.
לדוגמא: מקום ישיבה עם כמה שפחות מסיחים, תוכנית מיוחדת , תפקיד בכיתה, וכו'.
חשוב מאוד להיות בקשר עם המחנכת באופן עקבי.
לא לחכות לאספת הורים, כדי לוודא שלא נוצרים פערים וקשיים.
כמו כן להיות בקשר עם מורים נוספים המלמדים אותו.
לצמצם פערים
במידה והילד מגיע למסגרת הלימודית עם פערים, חשוב להעניק לו מענה ראוי ומיטבי לקדמו, בהתאם לקשייו, במסגרת בי"ס ובבית.
לכל ילד יש קצב אישי ויחודי להסתגלות והתאקלמות למעברים ושינויים.
חשוב שאנו ההורים נגלה אורך רוח, נמשיך לתמוך לסייע, ולהוות עוגן עבור ילדינו, כדי להקל עבורם את בהתמודדותם בחזרה למסגרת החינוכית.
בהצלחה לכל התלמידים!
דליה עיני
מדריכת הורים בהתמחות בהפרעת קשב,
מטפלת זוגית ומשפחתית.