"אני אף פעם לא אצליח"
למחשבות שלנו, החיוביות והשליליות, יש יכולת רבה מאוד להשפיע על נקודת המבט שלנו בנוגע לאירועים בחיינו.
המחשבות שלנו במידה רבה יכולות לקבוע את ההתייחסות שלנו לחיים לפי האופן שבו אנו מפרשים את המציאות.
לכולנו יש מידי פעם מחשבות שליליות, מחשבות שליליות הן אוטומטיות, הן פשוט מופיעות וקיימות כל הזמן,
אבל אצל ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב, תדירות מחשבות אלו גדולה יותר וקיימת אצלם נטייה לחשיבה פסימית.
מחשבות הפוגעות בדימוי העצמי ובערך העצמי
מחשבות שליליות משפיעות על איכות החיים, על הדימוי העצמי ועל המוח.
לאורך זמן נוצרת תפיסת עולם של חוסר מסוגלות עצמית ותחושת ערך עצמי נמוך,
אשר משפיעה על ההתנהגות ויוצרת מצב של נבואה המגשימה את עצמה.
המסרים השליליים הרבים שמקבלים ילדים עם הפרעת קשב מהסביבה והמשפחה,
גורמים להם לתחושת מסוגלות נמוכה ופוגעים בדימוי העצמי ובערך העצמי.
מסרים אלו גורמים להם לראות את עצמם ואת העתיד באור שלילי.
המחשבות השליליות מלוות אותם לאורך חייהם ומשפיעות על מצב רוחם, על התחושה הפנימית וכן על התנהגותם.
"אם הצלחתי זה כנראה היה במקרה"
ילדים עם הפרעת קשב מייחסים לכישלונות שלהם משקל גדול,
ואילו את הצלחותיהם הם מייחסים למזל ולא ליכולות האמיתיות שלהם או למאמץ שהשקיעו על מנת להצליח.
בנוסף לכל אלה, פעמים רבות קיים בהם החשש, שאם יצליחו, הציפיות מהם יגדלו.
הם חוששים לאכזב את הסביבה ואת עצמם ולכן פעמים רבות יבחרו בהימנעות.
כך למעשה המחשבות השליליות מנהלות אותם.
כאשר אדם תופס את עצמו כלא יוצלח, כחסר מסוגלות, כלא חכם מספיק, כחסר אומץ, כחסר יכולת,
לפעמים לפני שניסה, הוא מכניס את עצמו למעגל שקשה לצאת ממנו ופוגע במיצוי היכולות שלו ובאיכות חייו.
לזהות דפוסי חשיבה מזיקים
דפוסי חשיבה שליליים הם מחשבות חוזרות שאינן יעילות.
המחשבות השליליות אינן משרתות כל מטרה אמיתית.
הן מייצרות רגשות שליליים ישירים המהווים השתקפות של המחשבות והרגשות בגוף.
ברגע שלומדים לזהות דפוסי חשיבה אלו כשהם מתרחשים, ניתן לבחור כיצד להגיב.
דפוסי החשיבה השלילית הנפוצים ביותר:
1. חשיבה בשחור ולבן:
אין גוונים של אפור. הכללה – הכל טוב או שהכל רע.
2. צריך ומוכרח:
דרישות מוגזמות ולא הגיוניות מעצמנו ומאחרים.
3. הכללת יתר:
לקחת אירוע אחד מהעבר או ההווה ולהשליך מתוכו על כל אירוע נוכחי או שיהיה בעתיד.
4. תיוג:
לצאת בהצהרות כלליות על עצמנו או אחרים בהתבסס על מקרה בודד.
5. הגדלה והקטנה:
הגדלה של תכונות חיוביות של אחרים והקטנה של תכונות חיוביות של עצמנו.
6. פילטר מנטלי:
לראות רק את השלילי ולהתעלם מהחיובי.
כמו כן יש להם נטייה להכליל ו"לצבוע" את הכל במונחים של:
"תמיד", "אף פעם" "כולם" או "אף אחד".
לדוגמה:
הילד חוזר מבית הספר ומספר:
"אף אחד לא שיחק איתי היום בהפסקה".
כאשר בודקים איתו, מגלים שזה לא מדויק והיו הפסקות שכן שיחקו איתו.
הנטייה היא לראות את חצי הכוס הריקה ולהתמקד בשלילי.
דוגמה נוספת:
הלכתם עם ילדים ליום כיף, הילד נהנה מאוד מכל הפינוקים והבילויים,
ואז בסוף היום הוא מבקש שתקנו לו עוד ממתק ואתם מסרבים.
באותו הרגע הוא זוכר רק את הדבר שאותו סירבתם לקנות,
ואז הוא מטיח בכם "בכלל לא היה כיף היום, איזה הורים גרועים אתם, עשיתם לי היום רק רע".
7. גילוי עתידות:
לצפות לתוצאה הגרועה מכל מצב.
8. קריאת מחשבות:
להאמין שאתה יודע מה חושבים אחרים – בלי שסיפרו לך.
9. חשיבה עם הרגשות:
להאמין שרגשות משקפים את האמת, בלי לבדוק אותם.
10. הדבקת תוויות:
להדביק תווית שלילית לעצמך או למישהו אחר.
כדי לשבור את מעגל המחשבות השליליות
חשוב ללמד את הילדים להסתכל על הדברים החיוביים שקורים להם ולהעצים אותם.
- בקשו מהם להגיד שני דברים חיובים לפחות שקרו להם באותו יום.
- עזרו להם ליצר מחשבות חיוביות, כמטרה להתרגל ולחשוב חיובי.
- נסו לעזור להם לראות את חצי הכוס המלאה.
- הוו מודל עבור ילדכם: חישבו חיובי והפכו הערות למשפטים בנוסח חיובי.
- למדו את ילדיכם להעביר את הזרקורים אל החיובי.
עודדו את ילדיכם לחשיבה חיובית.
חשיבה חיובית היא האמונה אשר מובילה להישגים והצלחה.
המח וקשריו משתנים על ידי חזרתיות.
אם כל יום לפני השינה נדאג שהילדים ישמעו משהו חיובי, עם הזמן וההתמדה הדפוסים החיוביים יתבססו במוח שלהם.
דפוסים חיוביים הם הדרך לחיות חיים מלאי עוצמה.
מאת: דליה עיני – מדריכת הורים מומחית להורות לילדים עם הפרעת קשב ולקות למידה, מטפלת זוגית ומשפחתית.