יש רצון? יש צורך! – משחק קלפים המאפשר שיח

59

במלאי

יש רצון? יש צורך! – משחק קלפים המאפשר שיח

נבדיל בין רצונות לבין צרכים דרך משחק המשפר תקשורת בין אישית וחשיבה יצירתית.

דרך המשחק הילדים וגם המבוגרים לומדים לחשוב על דרכים חדשות נוספות למימוש הצרכים שלהם.

המשחק מכיל 48 קלפים (20 רצונות + 28 צרכים)

המשחק מבוסס על כלי חשיבה ותקשורת לניתוח ולפתרון קונפליקטים הלקוח מתוך העולם של תורת האילוצים.

מתאים לגילאי 7 ומעלה.

קטגוריה ותגיות
מידות
משקל 0.4 ק"ג

יש רצון? יש צורך!

פיתוח ד"ר מירי גולדרט

כל הזכויות שמורות גולדרט סקולס בע"מ

משחק קלפים מהנה ומשתף

  • פיתוח חשיבה יצירתית
  • פיתוח כושר הביטוי
  • שיפור התקשורת הבינאישית
  • התנסות בטיעון לוגי

גיל: 99-7

משחק הקלפים "יש רצון? יש צורך!" מזמין את המשתתפים לדיאלוג ומאפשר להם להבדיל בין רצון לבין צורך. בעוד הרצון  קשור לביצוע פעולה (רוצה/ לא רוצה לעשות), הצורך הוא שמניע אותנו לפעולה. הוא עונה על השאלה: לשם מה אנו רוצים או לא רוצים? המשחק מעודד את המשתתפים למצוא דרכים נוספות למימוש הצורך, וכך ישיגו תקשורת אפקטיבית יותר. לדוגמה, כדי לממש את הצורך 'הנאה', אני רוצה להיפגש עם חברים. האם יש דרך נוספת להשיג את הצורך 'הנאה'? או כדי לממש את הצורך 'הצלחה', אני רוצה להתקבל לנבחרת הכדורגל. האם יש דרך נוספת לממש את הצורך 'הצלחה'?

איך משחקים?

מערבבים היטב את 48 הקלפים ומניחים אותם הפוכים במרכז בתור קופה. קובעים את סדר המשתתפים, וכל משתתף בתורו לוקח קלף מהקופה. אם התקבל קלף של רצון, השחקן יברר עם עצמו בקול רם אם הוא רוצה או לא רוצה את המתואר בקלף. אם הוא מעוניין בו, ישאירו אצלו, והתור עובר הלאה. אם אינו מעוניין בו, יוכל להעבירו למשתתף אחר המעוניין בקלף. אם אין מעוניינים בקלף הרצון שהתקבל, יניח אותו בערימה ליד הקופה, והתור עובר הלאה.

אם התקבל קלף של צורך, לא ניתן להחליפו עם משתתף אחר. משתתף יכול להשאיר את קלף הצורך אצלו רק אם הציע לפחות שתי פעולות שניתן לעשות כדי להשיג צורך זה. אם אין למשתתף רעיונות למימוש הצורך, יחזיר את הקלף לקופה, והתור עובר הלאה. שימו לב: בשניים מקלפי המשחק יש בועת מחשבה ריקה של צורך. מי שמקבל אותם יכול בתורו לבחור בעצמו כל צורך שמניע אותו לפעולה (לדוגמה: כבוד לזולת, שוויון, השפעה על העולם ועוד..). אם לא ידע להציע צורך, ייאלץ לוותר על קלף בועת המחשבה ולהחזירו לקופה.

על 4 מקלפי הצרכים יש איור של כוכב. משתתף שהרים קלף עם כוכב פותח סבב שבו כל אחד בתורו מציע פעולה אשר באמצעותה אפשר לממש את הצורך המוצג בקלף הכוכב. משתתף שאין לו רעיון פורש מהסבב. קלף הכוכב יישאר אצל המשתתף שזכה בסבב זה.

המשחק מסתיים כשהקופה ריקה. המנצח הוא מי שהצליח להשאיר אצלו הכי הרבה קלפים של צורך. במצב של תיקו: כל שחקן שהגיע לגמר בוחר באופן אקראי צורך אחד מבין הצרכים שאצלו, והמנצח הוא זה שמציע הכי הרבה דרכים שונות למימוש הצורך שבחר.

עצות למתקדמים:

  1. לפיתוח כושר הביטוי ושפת החשיבה מומלץ להקפיד שבמהלך המשחק השיח על הצרכים ייעשה באמצעות טיעון לוגי, לדוגמה: "כדי להשיג …. (הצורך) אני רוצה…", או "אני רוצה….. כי……".
  2. משתתף יוכל לשמור אצלו קלף של רצון שיתקבל מהקופה, אם יצליח לומר איזה צורך יצליח לממש בעזרת הרצון המופיע בקלף.
  3. הרצונות המופיעים בקלפים יכולים לעתים להיות גם צרכים. בשלב מתקדם של המשחק אפשר לשוחח על כל אחד מקלפי הרצונות, להתייחס אליהם כאל צרכים ולהציע דרכים שונות לממש אותם.

 

 

1

עגלת הקניות שלך