לעוף על פתרון – גמישות מחשבתית ופתרון בעיות

130

במלאי

לעוף על פתרון – משחק קלפי רביעיות ייחודי המבוסס על טיפול קוגניטיבי התנהגותי ומעודד גמישות מחשבתית ומקדם יכולת פתרון בעיות.

ילדים עם הפרעת קשב או עם קושי בוויסות רגשי, חווים פעמים רבות קושי בפתרון בעיות יומיומיות שאחרים מתמודדים איתן ביתר קלות.

"אני מפחד להיכשל"- לא אגיע ביום של המבחן לבית הספר.

"ילד לועג לי"- אלעג לו בחזרה.

המשחק פותח ע"י פסיכותרפיסטית וכולל מגוון מצבים המפגישים את הילד עם קושי ותסכול. המשימה היא להשיג לכל מצב שלושה פתרונות יעילים הקיימים בקלפים, להציע פתרון נוסף משלכם ולהסביר מדוע הפתרון הכתוב על הקלף האדום אינו יעיל.

המשחק מציג אירועים המוכרים לילדים מחיי היומיום כך שהלמידה נרכשת בדרך חוויתית קלילה ומהנה.

המשחק מתאים להורים ולמטפלים. כלי נפלא לעבודה בקליניקה עם ילדים ונוער.

קטגוריה ותגיות
מידות
משקל 0.5 ק"ג
מידות 21 × 16.5 × 6 סנטימטרים

לעוף על פתרון הוא משחק קלפים ייחודי בתחום פתרון בעיות והבנת מצבים חברתיים

כולנו נאלצים להתמודד עם בעיות שונות על בסיס יומיומי.

פתרון בעיות היא יכולת התפתחותית אבל אצל ילדים עם הפרעת קשב והפרעת וויסות רגשי, יש פעמים רבות לקות בביכולת הזו.

"אני פוחדת להיכשל במבחן" אז לא אגיע ביום הבחינה.

"ילד לועג לי" אז אחזיר לו בלעג חזק יותר.

כיצד אנו מגיבים כאשר אנו נתקלים בבעיה?

מה קורה כאשר דברים לא מסתדרים כפי שציפינו?

האם קיימת רק אפשרות אחת להתמודד עם בעיה?

לעוף על פתרון מלמד ומבסס יכולת פתרון בעיות, מפתח גמישות מחשבתית ומחזק תחושת מסוגלות עצמית.

המשחק מבוסס על מודל פתרון בעיות המלמד ומטמיע את היכולת לפתור בעיות, כדי לעזור לילד לבחור תגובה יעילה יותר.

תרגול המיומנויות במשחק יכול ללמד את הילד לפתור בעיות בהן הוא נתקל בחייו באופן טוב יותר.

להתמודד עם הקושי בדרך חוויתית ולא מחייבת

המשחק כולל סדרות קלפים ובהן מגוון סיטואציות שמפגישות את הילד עם קושי ותסכול.

המשימה היא להשיג לכל סיטואציה שלושה פתרונות יעילים, להציע פתרון נוסף משלנו ולהסביר מדוע הפתרון בקלף האדום אינו פתרון טוב.

המשחק מציג אירועים המוכרים לילדים מחיי היומיום שלהם.

הלמידה נרכשת בדרך חוויתית שאינה מחייבת את הילד לחשוף אירועים מתוך עולמו באופן ישיר.

היתרונות הטיפולים של המשחק מהווים ערך מוסף למשחק שהוא פשוט חוויתי ומהנה.

המשחק מתאים לעבודה של מטפלים ואנשי חינוך העובדים עם ילדים ונוער.

 

פיתוח מסוגלות עצמית

משחק זה מזמין את הילד להעלות אפשרויות התנהגותיות וקוגניטיביות, במפגש עם מצבים הדורשים ממנו התמודדות.
העלאת אפשרויות להתמודדות ופתרון בעיות הוא תרגול חשוב המשפר את תחושת המסוגלות העצמית להתמודד עם בעיה או מצב לא נעים.
הילד חש שיש לו מגוון אפשרויות לבחירה כך שהוא מסוגל לבצע תגובות שונות.

טיפוח גמישות מחשבתית

כאשר ילדים נתקלים בבעיה הם מגיבים פעמים רבות בדפוס קבוע. גם כאשר הוא הוכח כלא יעיל.

הם נמנעים ממצבים לא נעימים או מצבים מעוררי חרדה (כמו מפגשים חברתיים) או מגיבים בתוקפנות כאשר הם מרגישים שנהגו איתם בחוסר צדק.

המשחק לעוף על פתרון מזמין אותם לעצור, לחשוב ולדמיין ולהציע מגוון אפשרויות תגובה אחרות.

תרגול זה עוזר לילד לחשוב על אופציות מגוונות ולשפר את הגמישות המחשבתית.

 

המשחק מכיל:

  • 64 קלפים ובהם 15 בעיות מסוגים שונים. לכל בעיה ארבעה פתרונות כאשר 3 מהם הם פתרונות יעילים ופתרון אחד אינו יעיל (מסומן באדום). סדרה נחשבת לשלמה רק באמצעות קלף הפתרון הנוסף. אותו על הילד להציע בעצמו.
  • פנקס עבודה המבוסס על עקרונות מודל פתרון בעיות.
  • מד רגשות לזיהוי הרגשות במצבים מאתגרים.

איך משחקים?

לפי חוקי משחק רביעיות.

מחלקים לכל משתתף ארבעה קלפים וקלף אחד של "פתרון נוסף".

את יתר קלפי המשחק מניחים במרכז השולחן כ"קופה" ממנה ניקח קלפים בהמשך.

משתתף שקיבל קלף אדום לא יוכל לבקש באמצעותו קלף להמשך הסדרה.

כל משתתף בתורו שואל את אחד המשתתפים האחרים אם ברשותו מצוי קלף מהסדרה אותה ברצונו להשלים.

אם הקלף אינו מצוי בידי חברו הוא לוקח קלף מ"הקופה" והתור עובר למשתתף הבא.

אם הקלף מצוי בידי חברו, הקלף עובר למבקש והתור עדין שלו.

 

קבלתם קלף אדום? 

אפשרות 1:

הניחו את הקלף האדום על השולחן וקחו קלף אחר מהקופה.

משתתף שהשלים ראשון את הרביעיה מהסדרה, לוקח את הקלף האדום שעל השולחן ומשלים את הסדרה שבידו.

הוא מסיים את הסדרה רק לאחר שהציע פתרון נוסף משלו והסביר מדוע הפתרון המוצע בקלף האדום אינו יעיל.

 

אפשרות 2:

שמרו את הקלף האדום אצלכם עד שאחד המשתתפים האחרים ישלים את הסדרה המתאימה לקלף האדום שברשותכם.

משתתף שהשלים ראשון רביעייה מקבל את הקלף האדום.

לדוגמא:

cards

 

איך משיגים סדרה?

משיגים שלושה קלפים עם פתרונות מאותה סדרה, מצרפים אליהם את קלף "הפיתרון הנוסף".

מציגים את הבעיה ואת הפתרונות ומציעים פיתרון נוסף אחר, יעיל או לא יעיל, התנהגותי או מחשבתי (מה הייתי אומר/ת לעצמי).

כעת השחקן רשאי לבקש מהמשתתפים האחרים להעביר אליך את הקלף האדום המשוייך לסדרה (במידה ואינו בידו).

אם הקלף האדום אינו מצוי בידי המשתתפים האחרים, על השחקן להניח את הסדרה פרוסה על השולחן עד שמי מהשחקנים יקבל את הקלף האדום.

על המשתתף להעביר את הקלף האדום לשחקן שברשותו שלושת קלפי הסדרה כדי שישלים אותה ולקחת קלף חדש מהקופה.

 

פנקס פתרון בעיות

במארז המשחק תקבלו גם פנקס פתרון בעיות בו תוכלו לכתוב בעיות שהילדים מתמודדים עימן.

תוכלו לשיים את הרגש שהם מרגישים בעזרת מד הרגש המצורף.

לאחר שילד בוחר רגש ניתן לבקש ממנו לדרג את עוצמתו במד הרגש ולהמשיך לפעול על פי ההוראות בפנקס.

ההוראות יכוונו את הילד להציע פתרונות רבים ככל האפשר, כולל מוזרים או לא יעילים.

על הילד לעשות הערכה של מה יעיל ומה פחות יעיל או פחות מעשי ולבחור פתרון מתאים ליישום.

לאחר ניסיון היישום תוכלו להעריך שוב האם הוא באמת היה יעיל.

אם הפתרון לא עזר תוכלו לבחור פיתרון אחר מתוך הרשימה שהוצעה ולנסות אותו.

עצם הידיעה שקיימות מגוון אפשרויות כשאנו ניגשים להתמודד עם בעיה, מעניקה השפעה מיטיבה ומרגיעה.

 

עוד אפשרויות למשחק:

משחק זיכרון:

ניקח 15 קלפים של בעיות עם פתרונות חיוביים ו- 15 קלפים של פתרונות שליליים (אדומים).

נהפוך את הקלפים ונפרוס אותם על השולחן באופן אקראי.

נתחיל למצוא זוגות תואמים לפי חוקי משחק הזיכרון.

 

משחק אסוציאציות:

כל משתתף בתורו בוחר קלף ומספר על אירוע שהקלף מזכיר לו וכיצד התמודד עם האירוע.

יתר המשתתפים יכולים להציע פתרונות נוספים משלהם לסיטואציה.

אפשר ואף רצוי להציע פתרונות הומוריסטים ויצירתיים.

 

שיום וזיהוי רגשות:

מציגים לילד קלף בודד מאחת הסדרות ושואלים אותו מה הוא מרגיש בסיטואציה המוצגת.

 

 

1

עגלת הקניות שלך