אם אז – משחק רביעיות לפיתוח חשיבה

64

במלאי

אם… אז…
משחק רביעיות לפיתוח החשיבה.
מבוסס על תורת האילוצים TOC.
פיתוח: ד"ר מירי גולדרט
התנסות תוך כדי משחק קלפים בפתרון בעיות יומיומיות כגון התארגנות בוקר, מזון מגוון, אירוח חברים, מקלחת וחפיפת ראש וטקס לפני השינה.

גיל 4-8

קטגוריה ותגיות
מידות
משקל 0.4 ק"ג

"אם… אז…: משחק רביעיות לפיתוח החשיבה"

המשחק מבוסס על כלי החשיבה והתקשורת של תורת האילוצים (TOC)

פיתוח: ד"ר מירי גולדרט                    

 כל הזכויות שמורות גולדרט סקולס בע"מ

מטרות המשחק:                                                                            

  • פיתוח חשיבה לוגית
  • הבנת קשרי סיבה ותוצאה (אם… אז…)
  • עידוד חשיבה יצירתית
  • פיתוח שיח על מגוון פתרונות לבעיות יומיומיות (יש יותר מפתרון אחד לכל בעיה)

תכולת המשחק:  

המשחק מכיל 40 קלפים, לוח משחק (פאזל) וטבלת עזר לחשיבה ולשיח

לפני שמתחילים:

  • מניחים את לוח המשחק במרכז בין השחקנים.
  • מערבבים היטב את הקלפים ומחלקים לכל משתתף 4 קלפים. את יתר הקלפים מניחים במרכז הפוכים והם הקופה.

איך משחקים?

  • כל משתתף יניח בתורו קלף לפי בחירתו על לוח המשחק. אם יש לו קלפים נוספים מאותה רביעייה, יניח גם אותם.
  • כעת גם משתתפים אחרים שיש להם קלפים השייכים לאותה רביעייה, יניחו אותם על הלוח.
  • אם לא נוצרה רביעייה – כל משתתף ייקח בחזרה את הקלף או את הקלפים שהניח, והראשון שהניח את הקלף, עליו לקחת קלף מהקופה. אם הונחו כל קלפי הרביעייה, כל משתתף יסביר את הפתרון המוצג בקלף או בקלפים שהניח.
  • המשתתף שהניח ראשון את הקלף שיצר רביעייה, יתבקש להשלים את בועת המחשבה הריקה המופיעה בקלפים: להמציא פתרון חדש לבעיה המוצגת ברביעייה זו. אם הציע פתרון – הרביעייה תעבור לרשותו. אם לא הציע פתרון – עליו לקחת קלף מהקופה, ורביעיית הקלפים תוחזר – כל קלף לבעליו.
  • המשחק מסתיים עם השלמת כל הרביעיות. המשתתף שהרכיב הכי הרבה רביעיות הוא הזוכה (ייתכן גם מצב של תיקו).

 

עצות נוספות למעוניינים בפיתוח חשיבה לוגית באמצעות המשחק

  • כדאי לשים לב: כל רביעייה מציגה 4 פתרונות שונים לבעיה יומיומית. חלקו התחתון של הקלף מתאר פתרון, וחלקו העליון מציג את התוצאה החיובית הנובעת מהפתרון (ראו פירוט הבעיות ופתרונותיהם בטבלה).
  • מומלץ לוודא שהמשתתפים מבינים מהי הבעיה המוצגת בקלף (אפשר להיעזר בטבלה) ומהו הפתרון המוצג בקלף שהונח על הלוח.
  • מומלץ לתאר את הקלף המונח בעזרת טיעון לוגי: "אם… (הפתרון המוצג בתחתית הקלף) אז… (התוצאה החיובית המוצגת בחלקו העליון של הקלף)".

 

0

עגלת הקניות שלך