נעים מאוד. אני עדי סגל ויסברגר, וכמרפאה בעיסוק עם ניסיון של למעלה מ- 16 שנים בהתפתחות הילד, באבחונים וטיפולים אשמח לשפוך קצת אור בנושא, ולהבהיר במה מדובר.
אז מהי אחיזת העיפרון ולמה היא כל כך מעסיקה אותנו ?
אחיזת העיפרון היא הדרך בה אנחנו מחזיקים בכלי הכתיבה, והאיכות שלה תשפיע על הרבה דברים. היא תשפיע גם על התוצר הכתוב וגם על הכותב עצמו.
אבל לפני הכל אני רוצה להוציא מהמשוואה את צמד המילים הרווח "אחיזה יפה".
"יפה" זו מילת תואר שאין לה מקום וחשיבות כשאנו מסתכלים על אחיזת עיפרון אצל ילד או מבוגר.
במבט מקצועי אנחנו בוחנים את יעילות האחיזה.
כלומר, בודקים עד כמה אופן האחיזה של כלי הכתיבה הינו תפקודי.
עד כמה הוא משרת את הילד/המבוגר בצורה יעילה. ולא, אין לכך קשר ליופי.
הנה כמה עובדות שכדאי שתדעו בנושא אחיזה נכונה:
1. אחיזה יעילה נעשית בצורה עקבית ורציפה רק ביד אחת (ימין/ שמאל).
2. מקור התנועה צריך להיות רק באזור האצבעות, ומעט בשרש כף היד.
3. באחיזה משתתפות 3 אצבעות באקטיביות : האגודל, האצבע והאמה.
4. טווח הגילאים להופעת אחיזה בשלה הוא רחב.
5. לאחיזה השפעה על איכות הקו והכתב
6. אחיזה תפקודית מתפתחת באופן ספונטני ואין צורך ללמד אותה.
במקרים שזה לא קורה , כשרואים שהילד ממשיך לאחוז בצורות לא בשלות, כן יש צורך להתערב. פונים להערכת מרפאה בעיסוק, ובמידת הצורך מטפלים.
7. לא. אל תגידו לילד "תחזיק יפה" / "תחזיק נכון".
8. בהערכה המקצועית, המרפאה בעיסוק תדע לזהות מה מקור הקושי
9. לפעמים מספיקה התערבות ממוקדת קצרה
10. ניתן לשפר ולשנות אחיזה של כלי כתיבה, בדרכים מגוונות ובצורה משחקית
11. גם לרגליים יש תפקיד בעניין האחיזה
אני מזמינה אתכם לגשת ולהציץ על האחיזה של ילדיכם. אם זיהיתם שם קושי, אל תהססו ופנו להתייעץ. אין זה בהכרח אומר לרוץ לטיפול, אבל במידה וכן יש צורך בתרגול כלשהו, לפעמים התזמון חשוב.
https://www.facebook.com/adisegaloptimi