להיות מורה עם ילד או מספר ילדים עם ADD / ADHD יכול להיות מעייף מאוד. ודא כי יש לך את התמיכה של ההורים ובית הספר. ודא כי יש אדם בעל סמכות מקצועית עמו אתה יכול להתייעץ (פסיכולוגית ביה"ס, יועצת, מורת מת"י, רופאת ילדים, עובדת סוציאלית וכד'). ההגדרה המדויקת אינה מהותית אלא בעיקר הידע של אותו אדם לגבי התופעה והאם הוא יכול לתת הסבר פשוט וברור בעת הצורך. ודא כי ההורים עובדים עמך וכי הקולגות שלך יכולים לסייע בעת הצורך.
אל תהסס לבקש עזרה. אתה כמורה לא יכול לצפות להיות המומחה ועליך לחוש בנוח בבקשת הסיוע לו אתה נזקק .
ילדים אלו הם הרבה פעמים מאוד אינטואיטיביים ויכולים לומר איך הם יכולים ללמוד בדרך הטובה ביותר. הם לעתים יותר מדי נבוכים בכדי לנדב את המידע מאחר וזה יכול להיות מאוד אקסצנטרית. אולם, נסה לשבת עם הילד באופן אינדיבידואלי ולשאול אותו כיצד הוא לומד בדרך הטובה ביותר. למעשה, הילד הוא המומחה הטוב ביותר של איך ללמד את עצמו. מדהים כמה פעמים אנו נוטים להתעלם מעמדה זו ואפילו לא שואלים. בנוסף, לגבי ילד בוגר יותר ניתן לוודא האם הוא מבין מה זה ADD/ADHD.
הוא זקוק לסביבה שבה יהיה ניתן להבנות את מה שלא ניתן להבנות מבפנים, בעצמו. ערוך רשימות. ילד עם ADD/ADHD מרוויח מאוד מרשימה או מטבלה כאשר הוא הולך לאיבוד במה שהוא נדרש לעשות הוא צריך תזכורות. הוא צריך הקדמות. הוא צריך חזרות. הוא צריך הכוונות. הוא צריך גבולות. הוא צריך הבניה.
אתה יכול "להחזיר" ילד עם ADD רק עם מבט. עשה זאת לעתים קרובות. מבט יכול למשוך ילד מחלימה בהקיץ או יכול להוות מתן רשות לשאול שאלה או יכול להוות רק אישור שקט.
זה יסייע לו להישאר בעניינים ולא "להעלם".
אלו הם גבולות מכילים ולא מענישים. עשה זאת באופן עקבי, צפוי ופשוט. אל תסתבך בדיונים וכחניים ומורכבים על מידת ה"פייריות". דיונים אלו רק מסיטים. קח שליטה ואחריות.
אין בהם הרבה תועלת חינוכית והם לא מאפשרים לילד עם ADD/ADHD להראות את מה שהוא יודע.
אם זה יכול להיות חלק מהחוקים של הכתה זה יכול לאפשר לילד לעזוב את החדר ולא "ללכת לאיבוד", ועל ידי כך הוא גם יכול ללמוד כלים חשובים בהתבוננות עצמית ובוויסות עצמי.
לילדים עם ADD/ADHD צריך לעתים להוריד את הנטל. כל עוד הם לומדים את המושגים, ניתן לאפשר להם זאת. הם ישקיעו את אותו זמן הלמידה, אך לא יתמוטטו כתוצאה מעומס יתר.
נסה להיות חדשני. אנשים עם ADD/ADHD אוהבים חדשנות. הם נענים לזה בהתלהבות. זה עוזר להם לשמור על קשר; על הקשב שלהם ועל הקשב שלך גם כן. ילדים אלו מלאי חיים – הם אוהבים לשחק. ומעל לכל הם שונאים להיות משועממים. מרבית ה"טיפול" בהם מערב דברים משעממים כמו הבניה, לו"ז, רשימות וכללים; על כן חשוב לך להראות להם שדברים אלו לא חייבים לבוא ביחד עם להיות קצת "שטותי", זה יוכל לעזור המון.
יחד עם זאת, שים לב ליתר גירויים.
כמו סיר על האש, ילדים עם ADD/ADHD יכולים להגיע לנקודת רתיחה. אתה חייב להיות מסוגל להוריד את החום במהירות. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הכאוס בכתה היא במניעתו מלכתחילה.
חפש הזדמנויות הצלחה כמה שניתן.
למד להשתמש בתרשימים.
השתמש במשוב שיכול לסייע לילד לקבל תובנה עצמית.
ילדים עם ADD/ADHD נוטים להיות "דלים" בתובנה עצמית. הם לעתים קרובות לא מבינים מה שהתרחש או איך הם מתנהגים. נסה לתת להם את המידע הזה בדרך מועילה. שאל אותם שאלות כמו: "אתה יודע מה עשית כרגע?" או "איך לדעתך יכולת לומר זאת אחרת ?" או "מדוע אתה חושב שהילדה הזו נראית עצובה לאחר שאמרת מה שאמרת ?". שאל שאלות שיקדמו הבנה עצמית.
דבר על הציפיות באופן מפורש.
פרסים ותמריצים.
ילדים עם ADD/ADHD מגיבים טוב לפרסים ותמריצים.
למדו אותם כיצד ליצור קשר נכון.
להציע באופן דיסקרטי עצה ספציפית וישירה כמעין אימון חברתי. לדוגמא: אמור "לפני שאתה מספר את הסיפור שלך, בקש לשמוע את הסיפור של מישהו אחר קודם" או "הסתכל על הילד השני כאשר הוא מדבר". ילדים רבים עם ADD נתפשים כאדישים או אנוכיים, בעוד שלמעשה הם לא למדו כיצד ליצור קשר נכון. מיומנות זו אינה באה באופן טבעי לכל הילדים, אולם היא יכולה להילמד.
למד מיומנות של היבחנות (test taking skills).
צור משחק מדברים שונים.
מוטיבציה משפרת יכולות אצל ילדי ADD/ADHD.
הפרד אם צריך.
שים לב למידת המחוברות של הילד.
ילדים אלו צריכים לחוש מועסקים וקשורים. כל עוד הם מועסקים, הם ירגישו בעלי מוטיבציה והסבירות שהם "יכבו" הנה נמוכה.
תן אחריות לילד, כאשר הדבר אפשרי.
נסה מחברת קשר בין ביה"ס לבית.
נסה להשתמש בדו"ח התקדמות יומי.עודד מבנה של דיווח עצמי וניטור עצמי.
שיחה קצרה בסוף השיעור יכולה לסייע בכך. ניתן לשקול שימוש בפעמונים, זמזמים וכד'.
התכנון לזמנים של חוסר הבניה.
עודד, לטף, התייחס, שבח וטפח.פתקים קטנים כדי להזכיר.
בקש מילדים בוגרים יותר, לכתוב לעצמם פתקים קטנים כדי להזכיר להם את השאלות שלהם. למעשה, הם רושמים לא רק את מה שנאמר להם אלא גם מה הם חושבים. זה עוזר להם להקשיב בדרך טובה יותר.
התגברו יחד על מכשול הכתיבה.
נסה להיות כמו מנצח, על סימפוניה.
תפוס את תשומת הלב של התזמורת לפני ההתחלה (אתה יכול להשתמש בשקט, או בתיפוף קל עם השרביט שלך). שמור את הכתה "בזמן", והצבע לחלקים שונים של החדר כאשר אתה צריך את עזרתם.
נסה לסדר לכל תלמיד חבר ללמידה.
כאשר הדבר אפשרי, נסה לסדר לכל תלמיד חבר ללמידה בכל נושא (עם מספר טלפון).
למנוע סטיגמה.
אם יש צורך: הסבר והפוך לנורמלי את הטיפול שהילד מקבל כדי למנוע סטיגמה.
היפגש עם ההורים בתכיפות.
עודד קריאה בבית בקול רם.
קרא בבית בקול עד כמה שהדבר אפשרי. השתמש בסיפור – סיפורים. עזור לילד לבנות את המיומנות של השארות בנושא אחד.
חזור, חזור וחזור. (תרגול חשוב)
עודד את הילד להתעמל.
אחד מהטיפולים הטובים ביותר ל- ADD/ADHD, אצל ילדים ומבוגרים כאחד, היא ההתעמלות ובמיוחד הזו הנמרצת. התעמלות מסייעת בהוצאת אנרגיה, מסייעת להתמיד קשר, היא ממריצה הורמונים מסוימים ונוירוטרנסמיטרים שהנם מועילים, וזה גם כיף. וודא שהתרגיל הוא באמת כייפי, על מנת שהילד ימשיך לעשותו גם בלעדייך.
ככל שלילד יש יותר הכנה על מה ידובר באותו היום, הסיכוי גבוה יותר שהחומר יהיה בר שליטה בכתה.
תמיד היה ערני וחפש רגעים "נוצצים".