ספר ההדרכה: ההורה כעוגן ערכי – לצורך בניית עוגן ערכי באישיותו של הילד – להורים, למורים, למטפלים ולמאמנים
מודל "ההורה כעוגן ערכי" פותח על מנת לתת סכמה מאורגנת ותהליך מובנה לתפיסתי את תפקיד ההורה כעוגן ערכי.
העוגן הערכי אליו מכוון המודל הנו מצפן המכוון את הילד להיות אדם יצרני, מוסרי ומסופק. שְלוֹש מטרות אלו (להיות אדם יצרני, מוסרי ומסופק) הינן גם שלוש הקבוצות מהם מערכת העוגנים הערכיים צריכה להיות מורכבת, שכן, על פי המודל, זהו הבסיס לחיים מלאים, מאוזנים ובריאים.
בכדי להבין את מרכיבי מפת ערכים חשובה זו, השתמשנו במודל התלת-צירי לערכים של פרופ' שמעון דולן (נא עיינו: ויקיפדיה: ניהול על פי ערכים). מודל זה מתאר כיצד מערכת ערכים מאוזנת צריכה לכלול שלושה צירי ערכים:
הציר הכלכלי-מעשי-פרגמטי: מה שחשוב…לי כדי להשיג יעדים ומטרות (כגון: גמישות, השפעה, תכנון, התמדה) ,
הציר האתי-חברתי-מוסרי: מה שחשוב… לי במערכות יחסים (כגון: יושרה, חברות, שת"פ, משפחתיות),
והציר הרגשי-התפתחותית-תשוקתי: מה שחשוב…לי כאדם (כגון: יצירתיות, דימוי עצמי, יוזמה, פתיחות).
כאשר אחד מצירי הערכים חסר אצל הילד, נפגעת משמעותית איכות חייו.
כלומר, כדי לוודא שאיכות חייהם של הילדים תהיה טובה, המודל מציע להורים לוודא שהם רוכשים מיומנויות חשובות בכל אחת מקבוצות הערכים. שהם יודעים להתנהל באופן אפקטיבי ולהשיג את מטרותיהם, שהם יודעים להתנהל בחברה ושהם יודעים מה יעשה להם
טוב ומכוונים את עצמם לשם. כלומר, שהם ילדים, מתבגרים ומבוגרים יצרניים, מוסריים ומסופקים.
השימוש ב"עוגן ערכי" ולא ב"ערך" נועד להדגיש כי הערך אינו דיכוטומי אלא מרחב התנהלות. התנהלות על פי ערך משמעותה התנהלות בגבולות אשר חבל העוגן מאפשר – לא נוקשה מידי ולא גמיש מידי. כל אדם מחליט מה אורך החבל הנכון לו. כאשר החבל של האדם ארוך מידי ומרחב התנהלותו גדול מידי, או כאשר האדם מתנהל מרבית הזמן ב"שטחים" הרחוקים מהעוגן, כמו שעוגן נועד לרתק כלי שיט למקום מסוים בים, מבלי שייסחפו על ידי הרוח, הגלים, זרמי הים או כל גורם אחר, כך, עוגן ערכי נועד לרתק את האדם למרחב התנהלות נכון מבלי שיסחף על ידי לחצים מבפנים (יצרים) או מבחוץ (לחץ חברתי).
על כן, כדי להיות עוגן הורי, הצעד הראשון שעל ההורים לעשות הוא הגדרת מערכת העוגנים הערכיים – הגדרת הערכים מכל קבוצה אשר חשוב להורים להטמיע אצל ילדיהם ובחירת אורך החבל של כל עוגן.
לאחר בחירת מערכת העוגנים הערכיים, במטרה להטמיעה מערכת זו, המודל מציע להורים לבנות 'סביבה תומכת ערכים'.
הספר שזור דוגמאות לכל שלב ושלב בתהליך כולל שורה של פעילויות חווייתיות.
מודל ההורה כעוגן ערכי רלוונטי לגבי כל מי שאחראי על ילדים ומבוגרים: הורה, גננת, מורה, מנהל, מפקד. ולכן מודל המנהיג כעוגן ערכי משמש כיום את ד"ר גרתי בעבודתה עם טייסים ואנשי צוות בבית הספר למנהיגות של חיל האוויר, ומהווה חלק מתוכנית הלימודים במסגרת הסמכות בינלאומיות בעולם הערכים בשיתוף פדרציית האימון והחינוך הבינלאומית ICF.
ד"ר ענת גרתי
פסיכולוגית חברתית ארגונית, מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת, יועצת ארגונית ומאמנת בכירה מוסמכת (MCIL), מוסמכת התוכנית הבינלאומית של פרופ' דולן וארגון ה-:ICF
Master Trainer Coach- Leading, Managing & Coaching By Values,
מרצה בתוכניות לתואר שני באוניברסיטת תל אביב (מנהל וחינוך) , בר אילן (סוציולוגיה – התוכנית לפיתוח ארגוני) וחיפה (בבית ספר למנהל עסקים), במכללת לוינסקי (בתוכנית לייעוץ משפחתי של מרכז מיכל דליות), במכון שינוי (בתוכנית לטיפול משפחתי וזוגי) ובי.נ.ר. (בתוכנית לטיפול זוגי ובתוכנית לטיפול ממוקד ערכים). חברת הצוות הקליני של מכון שינוי ובעלת קליניקה פרטית במודיעין.
מחברת הספר: "ההורה כעוגן ערכי" בשיתוף דולן ולנדאו (תורגם לאנגלית), מפתחת מודל "המנהיג כעוגן ערכי"™, מפתחת גישת "טיפול ממוקד ערכים"™, שותפה לספר העיון "אימון על פי ערכים" (דולן-לנדאו-גרתי), שותפה לפיתוח מודל "ניהוג משפחה על פי ערכים" (גרתי-נברו-לנדאו).
חוקרת את תחום ממשק העבודה-משפחה.