"אתה לא יכול לחסוך זמן. אתה יכול רק לבזבז אותו, בחוכמה או בטיפשות"
– בנג'מין הוף – הטאו של פו.
על תפקודים ניהוליים וניהול זמן
כל בוקר אותו סיפור
דנה ועומרי פנו אלי לייעוץ משפחתי בשל מתחים ומריבות בבית.
בשלב מסוים ביקשתי מהם לתאר לי סיטואציה אשר תמחיש את המתרחש אצלם בבית.
דנה תארה את הסיטואציה הבאה:
בוקר.
שני ההורים ממהרים לצאת לעבודה ולהוציא את ילדיהם למסגרות.
בנם הבכור (בן 13) 'נמרח', מתמהמה.
כל פעולה הכי פשוטה דורשת תזכורות, הערות חוזרות ונשנות אשר מהר מאוד מתפתחות ללחץ, צעקות ועצבים.
שוב בוקר שבו כולם יוצאים עצבנים ומתוסכלים מהבית.
קשיי התארגנות – מה ההבדל בין בית הספר לבין הבית?
ילד זה, אובחן כבעל הפרעת קשב ושני ההורים ידעו לייצג אותו היטב אל מול המערכת הבית ספרית:
להסביר שהוא זקוק להתאמות, סביבה תומכת קשב וכדומה.
שאלתי אותם בתמימות:
"אם כך, מה ההבדל בין בית הספר לבין הבית?
איך זה שאתם מבינים את הקושי שלו להתארגן ולהתנהל בייעילות בבית הספר,
אך מתקשים להבין שזהו אותו קושי בדיוק שמקשה עליו את ההתנהלות בבית?"
אני מסבירה שאם למשל לילד יש קושי במתמטיקה, ברור להורים שיש צורך לשבת איתו, להסביר, לתווך, ללמד ובמידת הצורך להעזר בגורם מקצועי.
כך גם גם בקשיי התארגנות.
לילדים (ומבוגרים) עם קשיים בתחום ההתארגנות יש קושי במנגנון אשר מאפשר לפתח בטבעיות את מה שנקרא "תפקודים ניהוליים".
על כן, הם זקוקים לתיווך ולמידה שיטתית על מנת לפתח כישורים אלו.
מה זה תפקודים ניהוליים?
תפקודים ניהוליים, כשמם כן הם – היכולת לנהל את עצמך.
מדובר באוסף רחב של תפקודים שכליים שתפקידם לקדם, לעשות אינטגרציה ולווסת תפקודים קוגניטיביים אחרים, תוך כדי שאלו פועלים.
תפקודים אלו כוללים:
- ארגון
- סדר עדיפויות
- מיקוד
- העברת קשב בין משימות
- ויסות ערנות
- מהירות תגובה
- ויסות הרגשות והתסכול
- שימוש בזיכרון עבודה
ניתן לומר שהם כמו המנצח על תזמורת, שמכוון אותה אך הוא לא אחד הנגנים.
בואו נקח לדוגמא נער עם הפרעת קשב לקראת מבחן בהיסטוריה.
לנער זה אינטליגנציה טובה, אך ליקוי בתחום הקשב והריכוז או בתחום התפקודים הניהוליים.
ברור שאין לו שום בעיה בהבנת החומר הלימודי והוא יכול להצליח היטב במבחן.
אבל, הוא ישכח להתכונן לבחינה וגם אם יזכור יידחה את הלמידה עד לערב האחרון לפני הבחינה.
כאשר הוא יישב ללמוד, סביר שלא יהיה לו במחברת את החומר מאורגן, ולמעשה הוא לא בטוח מה כולל החומר לבחינה.
כל תהליך הלמידה הופך להיות מעייף ומתסכל.
מה יקרה בזמן המבחן עצמו?
בזמן המבחן הוא גם יתקשה להתארגן באופן יעיל ויענה תשובות מתומצתות או לחילופין "יקיא" את כל המידע לא כפי שהתבקש ע"י השאלה.
אולי אפילו ניתן היה לבחור בין שאלות, אך הוא לא שם לב וכך הוא איבד זמן יקר ולא הצליח לסיים את הבחינה.
בתהליך שכזה עם הזמן סביר שהוא יכנס למעגל של חוויות שליליות מתסכלות אשר יובילו לכשלונות, לחצים או פשוט ירידה במוטיבציה ואדישות.
מה אפשר לעשות?
במאמר הבא אני מסבירה איך לסייע לילדים עם הפרעת קשב או קושי בתפקודים ניהוליים לפתח מיומנויות יעילות לניהול הזמן וההתארגנות.
מאת :
לבנת איטלי – פסיכולוגית חינוכית בעלת קליניקה בנס ציונה.
מומחית באבחון פסיכודידקטי לילדים ונוער לאיתור לקויות למידה וקשיי קשב וריכוז. כולל התאמות לבגרויות.
טיפולים פרטניים לילדים ונוער.
הדרכות הורים וטיפולים בגישה משפחתית.
הדרכות צוותים חינוכיים.
ליצירת קשר: 050-6998693 [email protected]
כמה מהמוצרים באתר שלנו שיכולים לעזור: