איך מחזקים ביטחון עצמי לילדים עם הפרעת קשב?

איך מחזקים ביטחון עצמי לילדים עם הפרעת קשב?

מכתב של ילדה בת 10 המתמודדת עם הפרעת קשב בנושא ביטחון עצמי

"שלום, שמי נועם בת 10 מאותגרת ADHD, ואני רוצה לשתף אתכם במקצת מהחוויות שלי כחסרת ביטחון ביום טיפוסי.

אני מרגישה שאני לא כמו כולם, בעוד כל חברי לכיתה מזמן כבר סיימו את המטלות שלהם ויצאו להפסקה, אני עדין תקועה בלהבין בכלל מה המשימה.

איך הייתי רוצה להיות מסוגלת להרים את היד כשהמורה שואלת שאלה בכיתה!

במקום זה אני מפחדת לתת תשובה שגויה או להיראות מטופשת מול כולם.

לא כי אני טיפשה, אלה כי אני לא מצליחה להתרכז, ולפעמים לא מבינה נכון את השאלה.

בקריאה בקול זה אפילו מפחיד עוד יותר, הלב שלי דוהר, והמוח שלי מתרוקן.

אני דואגת שאתבלבל במילים או אאבד את המיקום בדף, וזה מרגיש שכולם מסתכלים ושופטים אותי.

קשה לי לעמוד בקצב של הקבוצה ואני חרדה ודואגת שהרעיונות שלי לא מספיק טובים.

חוששת שיחשבו שאני לא מסוגלת ואעכב את כולם.

הייתי רוצה להיות מסוגלת לחלוק את המחשבות שלי.

אבל אני מפחדת מדחייה וממה שיגידו עלי ולכן במקום זה אני מתנתקת.

חוסר הביטחון העצמי שלי יוצר לי כמו קרב מתמיד במוחי.

קרב בין הרצון להתחבר ובין הפחד להראות מוזרה ושלא יבינו אותי נכון".

 

בכל אחד מאיתנו יש קצת מנועם.

כהורים לילד כמו נועם נמצא עצמנו תוהים לא פעם כיצד נוכל לתמוך בילדינו ולחזק את ביטחונם העצמי.

 

ביטחון עצמי הוא אמונה ביכולות, ערך ופוטנציאל של האדם.

זוהי תכונה חיונית המאפשרת לאנשים להתמודד עם אתגרים, לקחת סיכונים ולהאמין ביכולתם להצליח.

ביטחון עצמי חיוני להתפתחותם ולרווחתם הכללית של ילדים.

הוא משפיע על היבטים שונים של חייהם, כולל ביצועים לימודיים, אינטראקציות חברתיות וחוסן רגשי.

 

חוסר ביטחון עצמי אצל ילדי ADHD מתבטא בקשיים הבאים:

  • הימנעות ממשימות לימודיות.
  • קושי להישאר ממוקד.
  • פחד מכישלון.
  • פחד מדחייה.
  • חרדה במצבים חברתיים, או הרגשה של אאוטסיידר.
  • תחושות של חוסר התאמה.
  • חוסר אמונה ביכולותיהם.
  • נטייה להשוות את עצמם באופן לא חיובי לאחרים.
  • התפרצויות רגשיות.
  • פקפוק עצמי.
  • פחד שישפטו אותו או שיבינו אותי לא נכון.

 

כיצד נחזק את הביטחון העצמי וההערכה העצמית של ילדי ADHD?

להעצים אותם לשגשג ולהצליח.

 

1. חזקו את החוזקות

הסוד הוא להעצים ולהדגיש דווקא את החזקות שלהם במקום לחזק את החולשות שלהם:

לכל ילד יש כוחות וכישרונות ייחודיים, וילדי ADHD אינם יוצאי דופן.

הקדישו זמן ומחשבה לזיהוי והכרה של התחומים בהם הם חזקים.

בין אם זה היצירתיות שלהם, כישורי פתרון בעיות או אמפתיה.

עודדו אותם לחקור ולפתח את הכישרונות הללו.

הבינו אילו מיומנויות הם היו צריכים לפתח על מנת להיות כל כך מוצלחים בחזקות הללו.

לאחר מכן תשאלו אותם איך הם יכולים להשתמש ביכולות ובמיומנויות האלו לטובת הלימודים או כל דבר אחר בו הם חלשים.

טכניקה זו היא מעולם ה-NLP ונקראת העברת יכולת.

אנו מראים לילד שיש לו את היכולת בתחום מסוים.

כל מה שהוא צריך לעשות זה להעביר אותה למקום שבו הוא פחות חזק.

כשהוא מחובר להלך רוח של מצוינות, הוא יאמין שהוא מסוגל לכל גם ללמוד טוב.

 

2. הגדירו יעדים ראליים ברי השגה

אחת הבעיות הנפוצות בילדי קשב וריכוז היא שהם בוחנים את הצלחתם לפי מטרה גדולה מדי.

דבר זה מוביל להצפה והרגשה של חוסר מסוגלות.

על מנת להקנות להם ביטחון יש לחלק את המטרה לצעדים קטנים, ברי השגה (בסגנון שיטת הסלמי).

כשמחלקים את המטרה לשלבים קטנים, הילד מסוגל להגיע אל המטרה של השלב הראשון ומיד לעבור למטרה של השלב השני וכן הלאה.

כך עד שהוא מגיע למטרה הסופית מבלי להיות מוצף.

על הדרך גם טיפחנו את תחושת ההישגיות שלו והביטחון העצמי.

חשוב להקפיד לפרגן ולחגוג לאחר השגה של כל מטרה קטנה בדרך.

ניתן לדמות את המטרה הגדולה לרצון לחצות בצעד אחד נחל רחב.

החלוקה לצעדים קטנים היא כמו להוסיף לנחל סלעים גדולים ויציבים עליהם הילד יכול לעצור ולדרוך בביטחון על מנת לחצות את הנהר.

 

3. הגדירו סביבה מובנת ושגרה

כדי לחזק את הביטחון העצמי של ילדים עם הפרעת קשב חשוב לתת להם מסגרת ברורה.

ילדים עם ADHD משגשגים לעתים קרובות בסביבות מוגדרות עם חוקים ברורים.

הקפדה על שגרה יומית קבועה, מאפשרת להם להרגיש יותר מוגנים ומחזקת את הביטחון העצמי שלהם.

שימוש בלוחות זמנים חזותיים, טיימרים ותזכורות יצור אצלם שגרה צפויה התומכת בהצלחתם.

מבנה זה יאפשר להם לנהל טוב יותר את הזמן, האחריות והמעברים לאורך היום.

 

4. עודדו עצמאות:

לכל ילד ובמיוחד לילדי ADHA מומלץ להטיל אחריות התואמת את גילם.

אולי אפילו תופתעו לגלות את התוצאות אם רק תאפשרו להם לקבל על עצמם אחריות.

בנוסף חשוב לאפשר להם כמה שיותר בחירה.

חישבו על הדרכים בהם ניתן לעודד אותם לפתור בעיות ולקבל החלטות, הדריכו ותימכו בהם איפה שצריך.

דבר זה יחזק מאוד את האמונה שלהם ביכולות שלהם בכלל ובדגש על הביטחון העצמי.

 

5. לימוד אסטרטגיות התמודדות:

ילדי ADHD עשויים להתמודד עם אתגרים הקשורים למיקוד, אימפולסיביות וויסות רגשי.

למדו אותם אסטרטגיות התמודדות מעשיות כגון תרגילי נשימה עמוקה, טכניקות מיינדפולנס וכלים העוזרים בהתארגנות.

הקניית כלים אלו מאפשרים להם לנווט דרך האתגרים בחייהם, מעצימה אותם כך שיוכלו להתגבר על מכשולים ולפתח חוסן.

 

לסיכום

ראינו שחוסר ביטחון עצמי הנפוץ אצל ילדי ADHD ממלא אותם בפחדים שונים, גורם להם ניתוק חברתי, דחייה, אמונה של חוסר מסוגלות ועוד.

כהורים הרוצים להעלות את הביטחון העצמי אצל ילדים, נוכל להשתמש בטיפים למעלה כמו גם בשיטות מתוך עולם ה-NLP שיאירו לנו את הדרך.

כך נוכל לעזור לילדים להתחבר מחדש לביטחון העצמי שלהם ולממש את הפוטנציאל החבוי בהם.

 

חלק מהכלים של ה-NLP הם:

  • שימוש בשפה חיובית.
  • מטאפורות וסיפורים.
  • חיזוק הכוח הפנימי שלהם.
  • הצבת מטרות.
  • חיזוק החולשות שלהם מתוך חיבור לחזקות היכולות והמשאבים שיש להם.
  • טכניקות המביאות אותם להסביר לנו למה המחשבות השליליות שהיו להם בעצם לא נכונות ועוד כלים נוספים.

 

ה-NLP עוזר לעורר בילדים את החוסן הקיים בהם, מזכיר להם כמה נדירים ומיוחדים הם.

בואו נחבק את הילדים שלנו בגאווה ונעזור להם למצוא את מקומם בעולם.

 

מאמר מאת: דפנה רטר.

בעלת תואר NLP Master Trainer מטעם NLPU ומפתחת התמחות NLP לטיפול בילדים, בבני נוער וב-ADHD במכללת רטר.

בעלת תואר בעבודה סוציאלית ואמא ל-5 ילדים בחינוך ביתי.

עריכה: תמר וולך

https://www.retter.co.il

איך מחזקים ביטחון עצמי לילדים עם הפרעת קשב?
דפנה רטר בעבודתה

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך