על חשיבות חוויית ההצלחה בספורט לילדים עם הפרעת קשב

"הלוואי וקצת ממה שהוא משקיע באימון הכדורגל, הוא היה מוכן להשקיע בלימודים.

הכדורגל אצלו לפני הכול.

אין שום דבר אחר שמצליח לסחוף אותו כמו הכדורגל.

אין מצב שהוא יפספס אימון. על המגרש זה פשוט ילד אחר.

אני לא מבינה למה באימוני כדורגל, הוא מיד עושה כל מה שנדרש ומה שאומרים לו, אף פעם לא מוותר ולא מוכן אפילו לאחר.

המאמן שלו לא מפסיק להחמיא לו על ההתמדה, על הנחישות שלו ועל היכולות הגבוהות שלו.

הוא כל הזמן, אומר לו ולנו שהוא אלוף!

בשביל ליאור, הוא כמו אלוהים.

רק בקולו הוא שומע.

למאמן שלו הוא לא עושה את ה"סקנדלים" שהוא מעז לעשות לנו בבית…

לפעמים אנחנו חושבים שהוא עושה לנו דווקא.

בעלי הציע שאולי כשהוא מתנהג נורא, מתפרץ, צועק ולא שומע בקולנו, לא נאפשר לו באותו שבוע ללכת לאימון.

מה את חושבת?"

 

כך שאלה נטע (שם בדוי), אימו של ליאור בן העשר, שאובחן לא מזמן עם הפרעת קשב, כשהגיעה אליי להדרכת הורים.

 

איך זה יכול להיות שבלימודים כל כך קשה לילד אבל בספורט הוא מצטיין?

הורים לילדים עם הפרעת קשב מרגישים פעמים רבות כי בתחום הלימודים ילדיהם מתקשים בהתארגנות ומתנהלים בדחיינות כשהם נדרשים לבצע משימות שונות וכן מתקשים לעמוד מול הגבולות שההורים מציבים להם.

ההורים מרגישים מופתעים ומבולבלים כשהם מגלים שקשיים אלו אינם באים לידי ביטוי כשילדיהם באימונים שונים בחוגי הספורט אליהם הם בוחרים להשתייך.

ילדים רבים עם הפרעת קשב, מתגלים כספורטאים מצטיינים, בעלי יכולת התמדה באימונים ובהתמודדות עם משמעת, שפעמים רבות מציבה גבולות נוקשים.

אז איך זה הולך ביחד?

קודם כל חשוב להבין שהילד לא עושה לכם "דווקא".

יש לו קושי אובייקטיבי ואמיתי.

 

פעילות גופנית מעלה את רמת הדופמין במוח ובכך מעוררת לתפקוד טוב יותר

הפרעת קשב היא הפרעה נוירו-ביולוגית המקושרת לתפקוד לקוי של המוליכים העיצביים.

פעילות גופנית מעלה את רמת הדופמין, שהינו מוליך עיצבי הנמצא ברמה נמוכה יותר אצל ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב.

דופמין הינו הורמון ומוליך עיצבי בעל השפעה על התפקודים הניהוליים (ויסות רגשי, תכנון, ארגון, בקרה, זיכרון מידי, ניהול עצמי ועוד), שהפגיעה בהם הוא המאפיין המרכזי של הפרעת הקשב.

הפעילות הפיזית המאומצת מפעילה תגובות שרשרת של הורמונים המופרשים בגוף ובמוח, המשפיעים על ההתנהגות והתורמים לרגיעה, לשקט נפשי ולחיזוק יכולת המיקוד וההקשבה.

 

לרתום את היתרונות של הילד בספורט כדרך טיפוח לדימוי עצמי והערכה עצמית חיובית

מחקרים מצביעים על כך שפעילות גופנית הינה בעלת השפעה על פיתוח דימוי הגוף והערכה עצמית חיובית.

במקרים רבים, אותו הילד שמתקשה כל כך במסגרת הלימודית, מתגלה כספורטאי מצטיין בחוג שלו.

היכולת של ילדים עם הפרעת קשב לקלוט ולהגיב מהר ולהיות בתנועה, יכול להוות יתרון משמעותי במשחק ספורטיבי.

הילד, שהפרעת הקשב שלו גורמת לו לעוררות גבוהה עם אנרגיות רבות, צורך חזק לתנועתיות ותגובות מהירות, מקבל לגיטימציה לעשות זאת בפעילות ספורטיבית, אלא שכאן הסימפטומים של ההפרעה מסייעים לו להיות בולט, מוביל ומצליח יותר מילדים אחרים בקבוצתו ואף לקבל הערכה על כך מהם ומהמאמן.

אותו הילד שמרגיש מתוסכל, לא שווה, לא יכול – זה שנכשל במסגרת בית הספר – מרגיש חוויה של הצלחה במגרש הספורטיבי.

פה הוא זוכה להנאה, לחיזוקים חיוביים ומרגיש שהוא מצליח ומוערך.

המאמן שלו בחוג הספורט מאמין בו (!!!) ובשביל התחושה הזו, הוא מוכן להתאמץ, להזיע, להשקיע ולדרוש מעצמו יותר, כי הוא יודע שהמאמן לא יוותר לו ולא יוותר עליו.

תחושת המסוגלות העצמית שלו מתחזקת ועימה הדימוי, הביטחון והערך העצמי.

הוא מרגיש שהוא שווה !!!

תחושה שאותה הוא לא מצליח להרגיש בהתמודדויות השונות שלו במהלך היום.

הערך העצמי של ילדים עם הפרעת קשב נפגע פעמים רבות מחוויות הכישלון והביקורת שהם מקבלים במהלך היומיום מהסביבה.

 

בשום אופן לא להשתמש במקום בו הילד חווה הצלחה כאופציה לעונש!

תפקידנו, ההורים, ותפקיד הסביבה הינו להעצים ולחזק את הערך העצמי של ילדנו.

כמובן לא להשתמש בחוג ששם הוא חווה הצלחה ושתחושת המסוגלות והערך העצמי שלו נבנות, להענשה או להתניה להתנהגות הנראית עבורנו כראויה.

 

להתאים לכל ילד את המסגרת הטובה עבורו

מכיוון שהפרעת קשב באה לידי ביטוי אצל כל ילד באופן שונה, חשוב להתאים לכל אחד את הפעילות הגופנית הנכונה עבורו.

הורים מתאכזבים כאשר הם רושמים את ילדם לחוג ספורט יחד עם חברים, אבל מהר מאוד הילד מפסיק ללכת לאותו חוג.

ילדים עם הפרעת קשב מתקשים להתמיד במשימות המשעממות אותם.

כדי שתהיה עקביות בהשתתפות ילדכם בחוג, חשוב לבדוק יחד עם ילדכם האם יש לו עניין ורצון להיות בחוג ספציפי והאם חוג זה מתאים לדרישות המצופות ממנו וליכולותיו.

ילדכם חייב להיות שותף מלא בבחירתו של החוג בו הוא אמור להשתתף.

 

זכרו: המטרה היא להעצים אותו ולא לגרום לו לתסכול ולחוויית כישלון נוספת.

כדאי מאוד לנתב ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב להצלחה בספורט על כל סוגיו וענפיו, כולל בספורט תחרותי.

לפעמים לוקח זמן לגלות את הענף המדויק עבורם אז כדאי להיות סבלניים.

חשוב לאפשר ולעודד כל ילד למצוא את החוזקות ולפתח את הכישורים הייחודיים שלו, כדי שיוכל לבנות ערך עצמי גבוה, שזה הדבר החשוב באמת להצלחה בחיים.

 

מאת: דליה עיני – מדריכת הורים בהתמחות בהורות לילדים עם הפרעת קשב

מטפלת זוגית ומשפחתית

0528623936

 

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך