כך תוכלו לסייע לילדכם עם הפרעת קשב בפיתוח כישוריו החברתיים

הפרעת קשב ומיומנויות חברתיות

הפרעת קשב ומיומנויות חברתיות:

היום, כשחזרתי מהעבודה, ראיתי את דן, בני בן העשר,יושב על הספה, בפנים אדומות וכעוסות.

"היי!!" , קראתי לעברו,  "איך היה היום שלך?"

"נורא " !!!, שאג דן, "הם כל הזמן נגדי!"

"מי" ?שאלתי, וחשש התגנב לליבי.

"הילדים מהשכונה " המשיך דן לצרוח.

"הלכתי היום לשחק במגרש. כל הילדים שיחקו כדורגל, אבל אותי הם לא הסכימו לשתף.

אז נכנסתי למגרש, לקחתי להם את הכדור, וברחתי.

אמרתי להם, שאם אני לא משחק – גם הם לא ישחקו.

ואז כולם צעקו עלי, ואייל ניגש, חטף לי את הכדור, וצרח עלי שאסתלק משם.

צרחתי עליו בחזרה, שגם אני רוצה לשחק… אבל אף אחד לא הקשיב לי. כולם המשיכו לשחק, ואז חזרתי הביתה…".

הרגשתי את הכאב מפלח את ליבי.

שוב זה קורה לו. המחשבה טילטלה אותי.

למה? התרוצצה השאלה בראשי והדאגה בליבי.

למה הוא לא יודע להסתדר עם חברים?

 

הפרעת קשב, אינה באה לידי ביטוי רק בתחום הלימודי.

היא בהחלט עלולה לגרום גם לקשיים בתחום החברתי.

קשיים אלו הינם בקליטה ובעיבוד של רמזים חברתיים, הבאים לידי ביטוי ב:

  • הבנת שפת גוף והבעות פנים
  • בקושי בהבנת סיטואציות חברתיות
  • בהתנהגות שאינה תואמת סיטואציה
  • פירוש באופן עוין את תגובת הסביבה בסיטואציות שלא לגמרי ברורות לילדים עם הפרעת קשב.

 

קושי זה בולט במיוחד כשהילדים מנסים להצטרף לקבוצה חברתית.

פעמים רבות ילדים עם הפרעת קשב אינם מתחשבים במה שקורה בקבוצה, באותו רגע.

הם מתקשים בעיכוב תגובה, באיפוק ובדחיית סיפוקים.

לעיתים הם מסתבכים במריבות, מתקשים בפתרון קונפליקטים ותגובתם עלולה להיות קיצונית יותר.

הם עלולים להשתלט על המשחק, להתגושש, לגעת בצורה שנתפסת על ידי האחר כמציקה ולא נעימה.

 

תגובת הסביבה עלולה ליצור כלפיהם ריחוק, התעלמות ואף דחיה.

הסיכויים שלהם ל"היבחר לחבר הכי טוב", או ל"שותפים בפעילות" עלולים להיות נמוכים.

בעיות חברתיות יכולות אף להיגרם בעקבות חוויות של כישלון, תסכול, חוסר אונים ודימוי עצמי נמוך.

יצירת קשרים חברתיים בריאים היא קריטית להתפתחות תקינה של כל ילד, ובוודאי עבור ילד עם הפרעת קשב.

 

כך תוכלו לסייע לילדכם עם הפרעת קשב בפיתוח מיומנויות חברתיות:

חשוב מאוד לעודד מפגשים חברתיים.

זהו עם ילדכם את הילדים שעימם נעים לו לשחק ולבלות.

נסו לעודד אותו ליצור בעצמו את הקשר, ולו לפחות עם ילד אחד מהכיתה.

חווית הצלחה עם חבר אחד, עשויה להוביל לרצונו וליכולותיו לפתח וליצור קשרים נוספים.

 

עזרו לילד ליזום מפגשים חברתיים

נסו ליזום מפגשים, טיולים וכדומה, עם חבריכם, אשר להם ילדים בגילו של ילדכם וכן נסו להפגיש ביניהם.

 

תכננו את המפגש עם ילדכם מראש.

שוחחו עימו על מה ניתן לשחק ביחד.

משחקים אשר הילד מתקשה לחלוק בהם עם האחר, רצוי שלא יהיו חלק מהפעילות המשותפת.

אם ילדכם מתקשה במשחקים שיש בהם תחרות ומתקשה להפסיד, עזרו לו בהכנה למפגש.

הכינו אותו לקראת התרחישים היכולים להיות במשחק ובדקו איתו אם אכן הוא מעוניין לשחק במשחק זה.

 

עזרו לו להשתייך לקבוצות

חשוב לעודד את ילדכם להשתייך לקבוצות חברתיות המתאימות לגילו, כגון: תנועת נוער, חוגים.

 

חשוב להקנות לילדכם מיומנויות חברתיות כגון:

כיצד להנות במחיצתו של האחר, כיצד לדחות סיפוקים, כיצד להקשיב לאחר וכיצד לקחת תור במשחק.

בידקו מה הכי קשה לילדכם במצבים חברתיים והתאמנו עימו בסביבה מוכרת לו.

למשל: על כישורי שיחה, תגובה לסיטואציה חברתית, כגון: ריב עם ילד אחר, שיחה עם ילד שהוא מעוניין לצרף למשחק, מה אפשר להגיד וכיצד לפנות.

 

העניקו חיזוקים חיוביים על התנהגות רצויה

עודדו התנהגות חיובית כגון: להפסיד בכבוד, המתנה לתור במשחק, יכולת להגיב בצורה מאופקת בעת הפסד בתחרות וכדומה.

 

לתווך

חשוב לתווך לילדכם את הכישורים החברתיים, כך שיוכל להפנימם ולהשתמש בהם כשהוא זקוק להם.

 

למדו אותם רמזים מילוליים ובלתי מילוליים:

אפשר לצפות בטלוויזיה, ללא קול, ולנסות לזהות את הרגשות של השחקנים, בלי לשמוע אותם.

קשרים חברתיים הם מקור להנאה, לחיזוק הדימוי העצמי והביטחון ולתחושה שאנחנו רצויים.

אך החשוב מכל, לתחושת השייכות שלנו, החשובה כל כך לכולנו.

 

מאת: דליה עיני – מדריכת הורים מומחית להורות לילדים עם הפרעת קשב ולקות למידה, מטפלת זוגית ומשפחתית.

 

 

כמה מוצרים מהחנות שלנו שיכולים לסייע לכם ללמד את ילדכם מיומנויות חברתיות:

 

פוסטר רגשות - רגע של רגש
פוסטר רגשות – רגע של רגש – יסייע לילדכם להבין את הרגשות השונים ואת הקשר שלהם להבעות הפנים

 

לעוף על פתרון - משחק המבוסס על טיפול קוגניטיבי התנהגותי
לעוף על פתרון הוא משחק המיועד ללימוד וביסוס יכולת פתרון בעיות ופיתוח גמישות מחשבתית

 

 

חלון טעות והזדמנות - הבחנה בין עובדות למחשבות
חלון טעות והזדמנות – משחק שמטרתו הבחנה בין עובדות למחשבות, לדעת לזהות טעויות חשיבה ופרשנות מוטעית למצבים חברתיים

 

 

לשנות באמ"ת - חוברת עבודה לוויסות רגשי ולהגברת השליטה ההעצמית
לשנות באמ"ת – חוברת עבודה לוויסות רגשי מבוססת CBT. מטרת החוברת לסייע לילדים לשלוט ברגשותיהם ולנהל את התנהגותם בצורה טובה ויעילה יותר.

 

 

כשאני מרגיש.ה - משחק רביעיות לשיפור התקשורת הרגשית והביטוי העצמי.
כשאני מרגיש.ה – משחק רביעיות לשיפור התקשורת הרגשית והביטוי העצמי. המשחק עוזר לילדים להבין ולבטא את הקשר בין ההתנהגות לבין עולמם הרגשי ומסייע להם ללמוד דרכי ביטוי חדשות ולהעשיר את אוצר המלים הרגשי.

 

פוסטים קשורים

0

עגלת הקניות שלך