חלון טעות והזדמנות – משחק CBT לתרגול הבחנה בין עובדות למחשבות

230

במלאי

משחק ייחודי המתרגל יכולת הבחנה בין עובדה למחשבה (פרשנות), ומלמד בדרך משחקית ומהנה כיצד לזהות טעויות חשיבה נפוצות.

המשחק מציע דרך לתקן את טעויות החשיבה באמצעות שיח פנימי חיובי וממתן.

טעויות חשיבה מובילות לרגשות לא נעימים כגון : עצב כעס, חרדה, אשמה , פחד ועוד.

כאשר אנו מתקנים טעויות חשיבה אנו חווים רגשות נעימים ומצליחים יותר להתנהג באופן מתוכנן ומכוון מטרה, אשר פחות מונע מרגשות.

משחק מבוסס CBT המקשר בין תיקון טעויות חשיבה לרגש נעים, דרך כרטיסי רגש נעים בהם זוכים במהלך המשחק.

המשחק בצירוף לוח "לנחש את הרגש" מתנה.

לגילאי 7 ומעלה.

קטגוריה ותגיות
מידות
משקל 1.15 ק"ג
מידות 27 × 25.5 × 6.5 סנטימטרים

הבחנה בין עובדות למחשבות (פרשנויות)

האם כולנו רואים באותו אופן את התמונה הנשקפת מהחלון דרכו אנו רואים את המציאות?

הדרך שבה אנו מביטים על המציאות ותופסים אותה משפיעה על התגובות הרגשיות וההתנהגותיות שלנו.

המשחק "חלון טעות והזדמנות" מתרגל יכולת הבחנה בין עובדה למחשבה (פרשנות).

בדרך משחקית ומהנה נלמד כיצד לזהות טעויות חשיבה נפוצות.

המשחק מציע דרך לתקן את טעויות החשיבה באמצעות שיח פנימי חיובי וממתן.

טעויות חשיבה מובילות לרגשות לא נעימים כגון : עצב כעס, חרדה, אשמה , פחד ועוד.

כאשר אנו מתקנים טעויות חשיבה אנו חווים רגשות נעימים ומצליחים יותר להתנהג באופן מתוכנן ומכוון מטרה, אשר פחות מונע מרגשות.

משחק מבוסס CBT המקשר בין תיקון טעויות חשיבה לרגש נעים, דרך כרטיסי רגש נעים בהם זוכים במהלך המשחק.

 

משחק CBT ללימוד ותרגול יכולת ההבחנה בין עובדות למחשבות (פרשנויות).

המשחק מלמד כיצד לזהות טעויות חשיבה וכיצד לתקן אותן.

טעויות חשיבה עלולות להוביך לגישה פסימית ולרגשות לא נעימים כגון:

עצב, כעס, חרדה, אשמה וכולי.

המשחק מסייע לילדים ולבני נוער למתן רגשות לא נעימים ולאמץ נקודת מבט חיובית יותר הן כלפי עצמם והן כלפי הסביבה.

 

המשחק מכיל:

שני לוחות משחק דו צדדיים:

על גבי לוח המשחק תמצאו 8 איורים המציגים 8 טעויות חשיבה.

? – בצמוד לכל איור מופיע סימן שאלה עליו יש להניח את הכרטיסים המתארים את טעות החשיבה.

! – סימן קריאה הוא המקום המיועד לכרטיסים המתארים עובדות.

בצידו האחורי של הלוח הראשון הנקרא "חלון בלהות", תמצאו הסברים על טעויות חשיבה.

בצידו האחורי של הלוח השני שנקרא "מתקנים חלונות", תמצאו משפטים המיועדים לתקן טעויות חשיבה דרך שיח פנימי מרגיע .

 

98 כרטיסים המחולקים לצבעים:

אפור, לבן וצהוב (למתקדמים).

המשפטים על גבי הכרטיסים מתארים: עובדות, טעויות חשיבה, ושיח פנימי מרגיע (חלון הזדמנות).

4 כרטיסי ג'וקרים  (המאפשרים לבחור טעות להשלמה לפי בחירת השחקן).

8 כרטיסי רגש נעים  (תזכו בהם במהלך המשחק).

 

מטרות המשחק

להשיג לפחות כרטיס אחד (של טעות חשיבה) מכל 8 הסוגים שבמשחק.

לנצל את כל קלפי חלון ההזדמנויות (לתיקון טעויות חשיבה).

להשיג 2 כרטיסי רגשות נעימים.

 

כמה שחקנים?

המשחק מותאם לשני משתתפים.

ניתן לשחק בשתי קבוצות אם רוצים לשחק עם יותר משתתפים.

 

הכנה למשחק

מתבוננים בלוח "חלון בלהות", קוראים את ההסברים ולומדים להכיר את טעויות החשיבה.

מתבוננים בלוח חלון הזדמנויות ולומדים לתקן את טעויות החשיבה.

הופכים את הלוחות.

כל משתתף מקבל לוח משחק.

מוציאים את הכרטיסים הצהובים ואת כרטיסי חלון הזדמנות (אותם מוסיפים בשלב המתקדמים).

את יתר הכרטיסים מניחים בין שני הלוחות.

כל משתתף מקבל כרטיס רגש נעים.

 

איך משחקים?

כל שחקן בתורו מרים כרטיס מהקופה ומקריא את הכתוב בו.

על השחקן לקבוע האם המשפט מתאר עובדה או מחשבה.

אם מדובר בעובדה, עליו להניח את הכרטיס במקום המסומן לכך בלוח.

דוגמא למשפט שהוא עובדה: "התקשרתי לחברה שלוש פעמים והיא לא ענתה לשיחה".

אם מדובר במחשבה, עליו לקבוע איזו טעות חשיבה המשפט מתאר.

דוגמא למשפט שהוא טעות חשיבה או פרשנות: "הקוקו שלי יפה כאשר אף שערה לא יוצאת ממנו החוצה, אם יוצאות אפילו מעט שערות זה מכוער".

טעות החשיבה כאן היא "ראיה בשחור לבן" (הכל מושלם או הכל מכוער).

מומלץ לקרוא את התשובה הנכונה מתוך התשובון (בהתאם לצבע ולמספר הכרטיס).

משתתף שקיבל ג'וקר (כרטיס "מה נראה לך"?) רשאי לבחור את טעות החשיבה שברצונו להשלים.

עליו לספר על אירוע או לומר משפט המדגים את טעות החשיבה שבחר ואז להניח את הג'וקר במקום המציג את טעות החשיבה.

 

ניתן לרכוש כרטיס "רגש נעים" באמצעות ג'וקר בתי דרכים:

  1. במהלך המשחק מאחד המשתתפים (באם הוא הביע את הסכמתו).
  2. לקראת סיום המשחק ברכישה דרך הקופה.

 

שחקן שקיבל כרטיס "חלון הזדמנות", מקריא את המשפט ומתקן באמצעותו את אחת מטעות החשיבה מתוך הכרטיסים המונחים על הלוח לפי בחירתו.

לדוגמא:

כרטיס חלון הזדמנות: "לא נעים אבל לא נורא".

טעות החשיבה היא מחשבה מסננת: "היה לי כתם על החולצה זה הרס לי את מצב הרוח".

התיקון יהיה : "היה לי כתם על החולצה. זה היה לא נעים אבל לא נורא."

 

דוגמא נוספת:

כרטיס חלון הזדמנויות: "לא תמיד, מדי פעם".

טעות החשיבה היא הכללה מוגזמת: "תמיד אמא לא מרשה לי…".

התיקון יהיה: "לא תמיד אמא לא מרשה לי…".

 

איך מנצחים?

המנצח הוא השחקן שהצליח:

  • להניח על גבי הלוח לפחות 8 משפטים המתארים את 8 סוגי טעויות החשיבה
  • "ניצל" את חלון ההזדמנויות כך שלא נותרו אצלו כרטיסי חלון הזדמנות
  • הצליח להשיג לפחות 2 כרטיסי רגש נעים.

 

משחק למתקדמים:

משחקים עם הכרטיסים הצהובים והלבנים כולל כרטיסי חלון הזדמנות וג'וקרים ומשחקים על פי אותם כללים.

 

אפשרויות נוספות 

משחק ל 2-4 משתתפים :

מניחים את הכרטיסים במרכז (אפורים / צהובים) כולל כרטיסים לבנים וג'וקרים.

את כרטיסי חלון הזדמנות מניחים בערימה נפרדת.

כל שחקן מקבל 4 כרטיסים.

כל שחקן בתורו מרים קלף מהקופה.

מי שהצליח להשיג 4 סוגי טעויות חשיבה מניח את הכרטיסים אומר איזו טעות כל כרטיס מתאר ומניח את הסדרה בצד.

משתתף שהצליח להרכיב סדרה של 6 טעויות, מניח אותה, מזהה את הטעויות ורשאי לקחת כרטיס חלון הזדמנות. כך הוא מתקן כרטיס אחד על פי בחירתו.

המנצח: מי שהצליח להשיג את מספר הסדרות וכרטיסי חלון הזדמנות הגבוה ביותר.

 

משחק זיכרון:

2-4 משתתפים.

משחקים עם כרטיסים בצבע אחד (אפורים או צהובים) כאשר הכרטיסים מונחים עם הצד האחורי גלוי.

המטרה היא למצוא זוגות של טעויות חשיבה זהות.

כל שחקן בתורו מרים שני קלפים. אם שני הקלפים מתארים את אותה טעות הוא לוקח את שני הכרטיסים.

המנצח: מי שהצליח להשיג את מספר הכרטיסים הגבוה ביותר.

 

לגילאי 7 ומעלה.

כל הפניות במשחק מיועדות לבנות ולבנים גם יחד. השימוש בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד. עמכן הסליחה.

0

עגלת הקניות שלך